…..?? krop og udvikling

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 9 år

Hvor er det godt, du skriver og spørger til de ting, som gør dig ked af det. Jeg håber, at mit svar kan være en hjælp for dig.

Jeg kan godt forstå, at det går dig på, at du er meget mere udviklet end de andre piger i din klasse. Det er aldrig en rar fornemmelse, når man føler sig anderledes… Når det er sagt, så sker det også for andre næsten 10-årige, at de begynder at få bryster og kønsbehåring.

Det er tidligt, og som du selv skriver, det er før de andre piger i klassen, så det gør selvfølgelig, at der er en periode, hvor du er lidt anderledes end de andre. Det er meget forskelligt, hvornår piger får bryster eller kønsbehåringer begynder at vokse, men tit, så vil du kunne spørge din mor, hvor gammel hun var, da hendes pubertet startede, for det følges tit ad, sådan at du udvikler dig i ca. samme alder, som hun gjorde.

Jeg tænker, det kunne være en god ting for dig at få fortalt nogen, hvordan du har det… Du skriver i dit brev ikke, om du har talt med din mor om det…? Måske kunne din mor snakke med din klasselærer, så de andre piger i din klasse kan få lidt information omkring puberteten, på den måde vil din udvikling ikke være så fremmed for dem, for de andre kommer også i puberteten lige om lidt.

Nu ved jeg ikke, om I allerede har haft en pigesnak med jeres sundhedsplejerske, men det er meget normalt at man i ca. 4 klasse får besøg af sundhedsplejersken, som fortæller om kroppen udvikling, menstruation og andre ting, som vedrører pigernes udvikling. Det kunne måske være en mulighed at spørge din klasselærer om I ikke kunne få den snak nu, så de andre piger bedre kan forstå, at din udvikling er helt naturlig.

Jeg håber, at du kan finde ro i din krop – måske med hjælp fra nogle omkring dig. Din krop er god lige sådan, som den er.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.