Brev
Kønssygdom?
Hej.
Jeg er en pige på 12 snart 13 min tissekone har kløet så meget her den sidste måned altså inden i..
Kan det være jeg har fået kønssygdom
jeg har ikke værtens seng med nogen har heller aldrig haft en kæreste og jeg har fuld behåring dernede?
Kan det være kønssygdom eller?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 13 år
Jeg kan berolige dig med, at det nok ikke er en kønssygdom.
For at få en kønssygdom skal man have haft seksuel kontakt. Der er en rådgivning til børn og unge om kroppens udvikling og seksualitet. Der er mange gode spørgsmål og svar. Linket er http://privatsnak.dk/
Jeg kan godt forstå det ikke er særligt rart, at have en tissekone der klør. Det første jeg kom til at tænke på var, at du nok havde fået svamp.
Svamp er ikke farligt, men kan være ubehageligt og klø rigtig meget. Der er forskellige grunde til man får svamp. Mange oplever at få svamp efter anitibiotika behandling, efter sygdom eller efter skift af sæbe. Måske er det, det der er sket for dig?
Svamp er ikke farligt, men kan være svært at slippe af med uden behandling. Jeg vil derfor anbefale dig, at ringe til lægen og fortælle at det klør inden i. Måske er det en idé, at din mor eller far ringer for dig? Telefonnummeret står på dit gule sundhedskort.
Det kan måske være lidt pinligt, men bare rolig. Det er noget læger ser rigtig tit og noget rigtig mange piger og kvinder oplever. Så det er helt normalt og du kan roligt sige til din mor, at det klør rigtig meget - måske er det også noget din mor har prøvet.
Hvis det er svamp og du kommer i behandling med piller eller måske salve og bliver det hurtigt bedre - så se om du ikke kan komme til lægen,  meget snart.
Hvis du har brug for at tale mere om det her eller noget andet er du velkommen på 116111
Kærlig hilsen BørneTelefonen