Brev
Kønsbehåring
Hej
Jeg er en 14 årig pige. Hvorfor er kønshår blevet “ulækkert” ? Altså jeg skal til lalandia om en måned, men jeg har et lille dilema…. Skal jeg barbere mig “dernede” eller vokse?
Og hvorfor syntes folk at kønsbehåring er klamt?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Ja, det er da virkelig et godt spørgsmål! Tak for at sende det til os. Jeg vil komme med et bud, men i virkeligheden er dit spørgsmål et vildt godt oplæg til en diskussion, som kunne give en interessant snak - f.eks. mellem veninderne eller i klassen... Så du kan overveje, om det var noget, du kunne tage op med nogle andre på et tidspunkt...
Det med kønsbehåring har jo rigtig meget med mode at gøre. Det handler ikke nødvendigvis om, at kønshår er klamme eller ulækre, men måske nærmere en form for signal om, at man er velsoigneret, velplejet og gør noget ud af sig selv, hvis man lige har trimmet hårpragten i bikinikanten.
Men man kunne godt ønske sig, at vi alle kunne være lidt mere afslappede med det, ik? Det fornemmer jeg i hvert fald på dit spørgsmål...
Der kommer jævnligt nogle modreaktioner, hvor nogen forsøger at ændre vores opfattelse af kønshår, men den skinnende, velpolerede (og fotomanipulerede) reklameverden har det med at vinde den kamp igen og igen... Så det kræver en del mod at gå imod trenden og lade hårene være...
Du skriver, at du er i tvivl, om du skal barbere dig eller vokse dig "dernede" - men du nævner ikke muligheden at lade være...? Så jeg går ud fra, at du vil høre, om jeg vil anbefale barbering eller voks?
Det er jo sådan, at voks fjerner hårene på en måde, hvor de er lidt længere tid om at vokse ud igen, mens barbering ret hurtigt kan give hårstubbe. Til gengæld kan det godt være ret smertefuldt at fjerne hår med voks, så det skal man lige være klar over.
Uanset hvad du vælger, så vil jeg råde dig til at være rigtig forsigtig, så du ikke får sår, betændelse eller nedgroede hår, for det er virkelig ubehageligt og ser heller ikke så pænt ud. Og så er det næsten værre end at lade hårene gro, vil nogen mene...
Jeg har fundet en rigtig god artikel på Sexliniens hjemmeside, som både har en kommentar til det samme spørgsmål, som du stiller, og så er der en guide til barbering. Du kan læse den her: http://www.sexlinien.dk/default.aspx?ID=29319
Rigtig god tur til Lalandia - med eller uden hår.
Mange hilsener fra BørneTelefonen