Brev
knupper på penis
Hver gang min penis bliver stiv, er der sådan nogle små knupper på den, kan ikke se noget når den ikke er stiv.
Er virkelig bange for at jeg har en kønssygdom, har aldrig haft sex.
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej og tak for dit brev.
Du skal ikke være bekymret for, om du fået en kønssygdom. Man kan kun få en kønssygdom gennem sex og hvis du aldrig haft sex, har du ikke mulighed at blive smittet.
Det du beskriver, er nok det der hedder "talgkirtler" på din penis. Det er helt normalt, og slet ikke farligt.
Talgkirtler er små kirtler i bunden af hårene. De er med til at sørge for, at man ikke bliver tør og generet.
Hvis du har brug for at vide lidt mere, kan du læse her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/knopper.aspx
Det er godt, at du reagerer på de ting, som undrer dig og som måske gøre dig lidt bekymret. Hold fast i det. Men knopperne er helt normalt.
De bedste hilsner
BørneTelefonen