Knupper på ****** (HJÆLP!!)

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år

Jeg kan godt forstå, at det ikke er rart med røde knopper, og at du gerne vil se godt ud for din kæreste.

Huden i skridtet er meget følsom, og derfor kan der opstå røde knopper efter barbering.

Når man barberer sig i skridtet, er det først og fremmest vigtigt at bruge et nyt  barberblad. Det er også en god idé at blødgøre området først, fx med varmt vand eller barberskum. Man kan også bruge balsam. Det kan være forskelligt fra pige til pige, hvordan huden reagerer, så jeg vil råde dig til at prøve frem og finde ud af, hvad der virker bedst for dig og din hud. Det er også vigtigt, at du i første barbering skraber med hårene. I anden barbering skal du derimod skrabe mod hårene. Dette vil være med til at mindske de røde knopper.

Nogle synes også, at det er hjælpsomt at bruge noget efterbehandling, som kan mindske svie og irritation – fx creme. Du kan også gå på Apoteket eller i Matas få hjælp til noget, som kan hjælpe. De har produkter, som kan dæmpe røde knopper og hjælpe huden med at hele.

De røde knopper skal nok forsvinde, og det bedste du kan gøre er at lade være med at irritere området i lidt tid. Hold øje med, at der ikke går betændelse i sårene. Hvis du vælger at barbere dig igen, kan du følge de råd, jeg har skrevet ovenfor.

Når det er sagt, så er det også vigtigt at huske, at det er din krop. Derfor skal det også være din beslutning, om du vælger at barbere dig eller ej. Nogle piger synes, at det er rarest at være fri for hår, mens andre foretrækker at lade det være eller noget hår tilbage. Det kan være fint at prøve lidt forskelligt, og så med tiden finde ud af, hvilken løsning der passer bedst til dig.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.