Brev
Knude i brystet
Hej brevkasse jeg er 14 år og har fået en knude lidt over min højre brystvorte.
Jeg opdagede at der var en våd plet der hvor knuden er så jeg fjernede den bare med fingeren. Den kom igen så jeg prøvede at trykke rundt om knuden og da jeg gjorde det sprøjtede der en del hvidlig væske ud.
Hvad er det? Er det brystkræft?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år.
Det, du beskriver, kunne godt lyde som en bums på brystet. Jeg ved godt, at det lyder som et mærkeligt sted at få en bums. Men faktisk kan man få bumser overalt på kroppen.
Sandsynligheden for, at en pige i din alder får brystkræft, er meget lille. Derfor tænker jeg ikke, du skal være bange for, om det er brystkræft.
Jeg synes dog, du skal vise den til din mor og høre hende, om hun synes du skal til lægen. Når der kommer væske fra brystet, er det nemlig en god ide, at være lidt opmærksom på, hvad det kan skyldes.
Du kan også gå til sundhedsplejersken på din skole. Hun vil også kunne vurdere, hvad det er og om, der skal gøres noget ved det.
De bedste hilsner,
Børnetelefonen