Brev
Knude i armhule
Hej 🙂
Jeg opdagede for et par dage siden at der sad en knude med ca. 2cm i diameter i min armhule. Den er meget øm når man rører ved den. Der er intet at se, udover at jeg er lidt hævet der hvor den sidder. Knuden er også meget hård.
Jeg spurgte min mor hvad det kunne være, og hun trykkede bare på den og sagde “hm”. Min mor er meget den type der bare siger “det går i sig selv”.
Jeg er virkelig bange for hvad det kan være, for jeg synes den bliver hårdere/større og mere øm hver dag. Man kan godt rykke lidt rundt med den, så den sidder ikke sådan fast.
Skal jeg bare lade den være, eller skal jeg gå til lægen med den? Og skal den opereres væk?
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Jeg kan godt forstå, det gør dig frustreret, at din mor ikke rigtig lytter til din bekymring. Det er aldrig rart at gå med noget, som man ikke ved, hvad er.
Måske har din mor helt ret, at det går væk af sig selv, men det er altid godt lige at få det undersøgt, hvis man er bekymret.
Jeg vil foreslå, at du går forbi skolelægen/sundhedsplejersken, hvis I har en sådan på skolen, og ellers bestiller en tid hos din egen læge.
Hvis ikke du har nummeret på din læge, så står det altid på dit sygesikringsbevis. Måske din mor kan hjælpe dig med at finde det frem, hvis du fortæller hende, hvor bekymret du er, og gerne vil have det tjekket.
Hvor meget du fortæller lægen, er op til dig. Det vigtigste lige nu er, at du bliver tryg og får svar. Det kan jo være, din mor har helt ret i at det går væk af sig selv. Men uanset hvad, kan det være rart med et svar, så man ikke går og tænker alt muligt, man bliver utryg ved.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen