Brev
knopper på penishovedet
Hej
Jeg er en dreng på 14 år
Jeg er begyndt at få nogle knopper på mit penishovedet, jeg kan ikke se dem når min penis er slap, men kun når den er stiv, der er rigtig mange, og de er virkelig grimme.
De gør ikke ondt, de er der bare.
Jeg er virkelig bange for at jeg har fået en kønssygdom.
Jeg har selv forkølelsessår, og er bange for at jeg har smittet mig selv, kan man det?
Da jeg gik i 2 klasse, havde jeg en klasse, hun spurgte om hun måtte sutte min penis, jeg vidste ikke rigtig hvad det var den gang, men jeg sagde ja, det varede dog kun 2 sekunder, er bange for at hun har smittet mig ( det har hun nok ikke, men er stadig nervøs.
Er også mere nervøs fordi det er på mit penishovedet og ikke på skaftet.
Hjælp mig 🙂
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Tak for dit brev. Det er godt, at du reagerer, når du føler dig nervøs.
Ud fra hvad du beskriver, så tror jeg, at de hvide knopper du har på penishovedet er talgknopper. Talgknopper er helt ufarlige, og dem har alle mennesker. De har nemlig den funktion, at de forhindrer huden i at tørre ud. Det er hudens egne fedtdepoter, så huden ikke tørre ud. Og hos drenge sidder knopperne ofte på penishovedet, som du oplever. Især i puberteten oplever mange unge, at de har en del talgknopper, fordi de også hænger sammen med hormoner. De smitter ikke, og der er heller ingen fare for, at du er blevet smittet via forkølelsessår eller andet. Mange forveksler også talgknopper med kønsvorter, men det er altså ikke en kønssygdom. Man kan nemlig også kun få en kønssygdom, hvis man har været seksuel aktiv.
Jeg håber, at mit svar har beroliget dig lidt. Hvis du har lyst, kan du læse mere om talgknopper her: http://www.sexlinien.dk/emnesider-sexsygdomme/knopper.aspx
Kærlig hilsen BørneTelefonen