Brev
Klamme tænder…
KÆRE Børnebrevkasse.
Jeg er en pige på 13 år og jeg har et problem.
Jeg har togskinner i over og undermunden og har haft det i 2 år, og mine tænder er overhovedet ikke hvide som tænder skal være. De er sådan lidt grå agtigt i det.
Og så har jeg også bare tandkødsbetændelse, og har haft det i flere måneder.
Jeg er rigtig ked af det, fordi min tandlæge og bøjletandlæge siger det også altid til mig, og giver mig instruktioner i at børste tænder. Jeg gør præcis som de siger, men der er bare tandkødsbetændelse alligevel.
Og min mor bliver sur på mig, og jeg bliver ked af det, for jeg ved at det kan blive farligt.
Jeg har også sådan lidt “lange” tænder i undermunden, og jeg børster i cirkler og det hele for at de ikke skal blive længere. Jeg er bare mega fortvivlet…
Jeg børster tænder 3 gange om dagen, morgen og aften 4 minutter hver og om eftermiddagen måske 1-2 minutter. Jeg børster i cirkler, på alle overflader og jeg gør det blødt.
Jeg er også ret bange for at når bøjlen kommer af, så har jeg hvide mærker efter den…
Jeg gør virkelig mit bedste og aner ikke hvad jeg mere skal gøre
Kh En Fortvivlet pige
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Tak for dit brev. Jeg kan forstå, at du tænker meget på, hvordan din mund har det. Det kan jeg godt forstå, for det betyder jo rigtig meget, at man passer godt på sine tænder.
Rigtig mange børn og unge oplever, at de skal have bøjle på i kortere eller længere tid. Det er faktisk ret almindeligt at have haft bøjle på et eller andet tidspunkt. De fleste bliver også rigtig glade for resultatet, så man helt glemmer den tid, hvor man havde bøjle på. Så viser det sig, at det har været det hele værd.
Som du måske allerede har opdaget, så er der stor forskel på folks tænder. Nogle har meget hvide tænder og andre har lidt mere "gullige"/"grålige" tænder. Selvfølgelig har ens livsstil, fx den mad og drikke man indtager og om man fx ryger, betydning for, hvordan ens tænder kommer til at se ud. Men som du skriver, så kan man – på trods af god mundhygiejne – faktisk godt have tænder, der ikke er skinnende hvide. Hvis du kigger rigtig godt efter, så er det faktisk de færreste, der har så kridhvide tænder.
Jeg kan godt forstå din bekymring i forhold til, om der mon kommer et mærke der, hvor bøjlen har siddet. Jeg kan selvfølgelig ikke love dig det, men jeg har endnu ikke hørt om nogle unge, der fik misfarvninger af at have haft bøjle på i en periode. Så hurtige misfarvninger får man for det meste kun, hvis man har en meget usund livsstil, fx ryger, drikker meget kaffe eller sukkerholdige drikke, så kan tænderne tage varigt skade – og ja, så selvfølgelig hvis man ikke børster tænderne grundigt.
Du skriver, at du har haft tandkødsbetændelse i flere måneder – og at det også er noget, som din tandlæge minder dig om. Jeg tror ikke, du skal se det som ”surhed” fra tandlægens side, men derimod som vejledning. Det er helt normalt, at man indimellem har lidt betændelse, men hvis det fortsætter, er det jo tandlægens opgave at hjælpe dig med, hvordan du kommer af med det igen. Der kan være flere årsager til tandkødsbetændelse, men oftest skyldes det, at man ikke er grundig nok, når man børster tænder. Du føler måske, at du børster dem rigtig godt, men hvad med at stille et ur (minimum 2 minutter) – og så ellers børste på den måde, som din tandlæge allerede har vist dig? Så har du i hvert fald ”bevis” for, at du gør, hvad du kan.
En anden ting kan være, om den tandbørste, du bruger passer til dig? Har din tandlæge anbefalet dig en bestemt tandbørste eller fortalt hvilken slags der, er bedst at bruge? Måske er din tandbørste for stor, så du ikke kan komme ind i alle kroge? Måske er børsterne for hårde, så tandbørsten er for hård ved dit tandkød og holder tandkødsbetændelsen i gang? Vil det være muligt at spørge din tandlæge om det, måske kan du eller din mor ringe og spørge?
Det kan være, at du skal bruge to slags tandbørster - en særlig lille smal solo bøjletandbørste til krogene omkring bøjlen og en almindelig en med bløde børster til at børste med som du plejer. Måske vil en elektrisk tandbørste være en hjælp, for det kan være svært ikke at trykke for hårdt på tandkødet   med en almindelig tandbørste og svært at bøje og dreje håndleddet, når man er på din alder. Vil det være noget du kan snakke med din mor eller tandlæge om?
Hvis din tandlæge ikke har vist dig, hvordan du børster tænderne bedst muligt, så spørg næste gang, du skal forbi eller ring og spørg om hjælp til det. Hvis du fortsætter med at have problemer efter en periode med grundig - (ikke hård) tandbørstning (evt. med tid på), kan du måske aftale med din mor, at I sammen går til tandlægen og hører, hvad I så kan gøre. I få tilfælde kan der nemlig være andre årsager til tandkødsbetændelsen – og så skal det jo undersøges! Men mon ikke det når at blive fint inden da?! Det er i hvert fald rart at læse, at du er opmærksom på din mund og gerne vil passe godt på den og dine tænder.
Til sidst vil jeg blot sige, at man desværre ikke kan få tænderne til ”stoppe” med at vokse. Når en tand er vokset ud, vokser den ikke mere.. og man kan ikke gøre noget fra eller til, imens en tand vokser ud. Det eneste, vi har indflydelse på, er, hvordan vi passer på tænderne.
Jeg håber, du får styr på tandkødet – og bliver rigtig glad for dine ”nye” tænder, når bøjlen ryger af.
Husk, at du altid er velkommen til at ringe eller skrive igen på 116111, hvis du har brug for det.
De bedste smilende hilsner fra BørneTelefonen