Brev
kinda bh problemer..
Hej!
Det her er sikkert et ret mærkeligt.. Men det er fordi jeg har nogle bher hjemme, og kan sagtens passe dem og alt det! Jeg har aldrig rigtig brugt dem. Men nu begynder jeg at føle jeg for brug for støtten, men jeg er bare på en måde bange.. jeg er bange for hvad mine veninder siger til det, de bruger sådan noget “toppe” deres bryster de dog også mindre end mine, der er også nogle andre fra min klasse der bruger dem, de er vidst nogenlunde på størrelse med mine.
Der er især én veninde jeg er “bange” for, og det er faktisk min tætteste. For jeg ved virkelig ikke hvad de vil sige til det, og det er ikke fordi hun bestemmer og er en slags leder over mig OVERHOVEDET! men stadig væk. Det begynder at irretere mig og jeg føler det er på en måde klamt jeg ikke bruger dem. Fordi det er jo pænt dumt.. Skal jeg bare gøre det? gider i ikke hjælpe mig? vær sød at svar! Jeg har virkelig brug for det.
Kh F.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12, der kalder sig ”F”  Tak for dit brev herind til BørneBrevkassen, det lyder som et rigtigt irriterende dilemma for dig. Jeg kan godt forstå det må være svært for dig, jeg tænker også på at sådan et omklædningsrum i skolen, må være rigtig grænseoverskidende for dig med ny tøj/BH-stil. Jeg spekulerer derfor på, om det kunne være en mulighed for dig, at tage dine bedste veninder med eks. I svømmehallen eller til anden aktivitet hvor I sammen skal klæde om, på den måde, kan du måske lidt efter lidt ”vænne” dine veninder til, at du nu bruger BHer i stedet for toppe?En anden mulighed for dig, kunne være at du inviterede et par veninder til overnatning hvor der også var brug for omklædning til nattøj. På den måde kunne du måske lige så stille ændre din stil. Selv om du, når du spørger om du bare skal gøre det, virker til at være en sej og modig pige, tænker jeg, at du ad den vej lettere kan tilvænne dem til din egen stil. Måske kunne I også tage på shopping, hvor I også ser på undertøj, måske dyrker flere af jer sport. Hvis I gør, er det ofte en behagelig ændring at bruge BH frem for top, ved Idræt og bevægelse er der meget mere støtte i BHen. Det kunne måske oveni købet være fedt, hvis det var dig, der kunne bane vejen for de andre..? Du er meget velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111, hvis du har brug for at tale yderligere om dine udfordringer med tøj. Mange kærlige hilsner BørneBrevkassen.
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.
Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.