Brev
Kan man spise østrogen??
Hej bb.
Jeg er en 14-årig pige, som altid har været ”den sidste”. Jeg har to bittesmå knuder bag brystvorterne, men de er så små, at de ikke en gang kan fylde en push-up BH ud OVERHOVEDET: Jeg kan lige og lige leve med det til dagligt, selvom jeg hele tiden tænker på det, men jeg ved ikke hvad skal gøre til min konfirmation om et par uger…
Jeg ved fra biologi, at det er det kvindelige kønshormon østrogen, der får brysterne til at vokse. Det jeg tænker på er, om man kan spise eller drikke det, uden det er skadeligt? Findes der sådan nogle piller til unge piger? Kan man spise nogle fedtarter som decideret sætter sig på brysterne?
Jeg ved godt, at jeg ikke er færdigudviklet og blablabla, men om ikke andet så piner det mig HVER DAG og jeg har flere gange grædt over det!!! Jeg har snakket med min mor OG sundhedsplejersken om det, men de sagde bare, jeg skulle være tålmodig, og dér blev jeg bare SUR! For min mor fik bryster og menstraution i allerede 5 klasse.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14
Jeg kan godt høre, at du går og tænker en hel del over, hvornår dine bryster vil udvikle sig. Jeg fornemmer, at du har skrevet til BørneBrevkassen både fordi du gerne vil vide lidt mere om, om der er noget man kan gøre for at få udviklingen af ens bryster til at gå hurtigere, og også for at skrive lidt om, at det kan være hårdt at gå og tænke på det her alene...
Jeg fornemmer, at den her bekymring fylder en del for dig, og måske kunne din mor og sundhedsplejersken ikke helt forstå, hvor vigtigt, det faktisk er for dig? Jeg synes, det er flot, at du har taget en snak om det med både din mor og sundhedsplejersken, og at du nu også skriver til BørneBrevkassen. Det tyder på, at du er åben overfor at tale om det her, og det synes jeg er meget vigtigt, for at du ikke er alene med bekymringen.
Du skriver, at din mor og sundhedsplejersken har sagt, at du skal have tålmodighed, og så skal brysterne nok udvikle sig, og så skriver du, at du blev sur over, at de sagde sådan. Jeg tror ikke, at din mor og sundhedsplejersken mente noget negativt, da de sagde sådan, men jeg kan godt forstå, hvad du mener med, at det er uretfærdigt, at nogle pigers krop udvikler sig hurtigere end andres, og så må man bare vente. Det er også uretfærdigt, og jeg må desværre svare dig, at der ikke er noget mad, du kan spise eller noget medicin, der vil få dine bryster til at vokse hurtigere.
Du har ret i, at udviklingen af en voksen kvindes krop er afhængig af hormonet østrogen, men man kan ikke bare spise en pille med østrogen, og så virker det. Hormoner er en meget vigtig del af kroppen, og man kan ikke bare lige lave om på sin hormon-balance ved at tilføre mere af et hormon. For at en læge kan give medicin, der ændrer på hormonbalancen, så skal der nogle helt særlige grunde til, eksempelvis at en voksen kvinde ikke kan blive gravid. Man kan ikke give en pige østrogen for at få bryster hurtigere, fordi hormonet kan skabe ubalance i hele kroppen, og det kan skabe problemer. Du har allerede østrogen i kroppen, og det er derfor, at du kan mærke, at dine bryster er ved at udvikle sig.
Du skriver, at du godt ved, at din krop ikke er færdigudviklet, og det lyder til, at du faktisk ved ret meget om alt det her. Jeg tænker, at du ikke har brug for én til, der siger til dig, at du bare skal vente på, at der sker noget.
Men én ting er, at det tager tid for din krop at udvikle sig; noget andet er, at du skal have det godt i din hverdag, også mens du venter på, at dine bryster vil udvikle sig. Jeg tænker på, om du måske skal prøve at tale med din mor om alt det her igen? Du kunne også overveje at skrive et brev til hende. Måske kunne du sige, at du gerne vil tale med hende om, at du tænker rigtig meget på de her ting. Så kunne det være, at det blev en anden slags samtale, end når I taler om, hvornår brysterne mon bliver større, og din mor måske igen siger, at du skal være tålmodig...
Det er kun et forslag til dig, men måske ville det være rart, hvis du prøvede at sige til enten din mor eller en veninde, at de her tanker fylder en hel del. Du kunne prøve at sige det til både din mor og en veninde og se hvordan det føles. Det kan ofte være rart og lettende, hvis man deler sine bekymringer med andre – så vokser det sig måske ikke så stort i ens tanker, så man bliver rigtig ked af det.
Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 og tale med en rådgiver eller chatte med os på BørneChatten.
Uanset om din konfirmation har været eller snart skal være, så håber jeg, at det var eller bliver en dag, lige som du havde drømt om.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.