Brev
Kalorier
Hej børne telefonen
Jeg har i lang tid gået og talt hvor mange kalorier jeg spiser. Jeg spiser sundt (og nok) og træner. Jeg kan ikke se problemet i at tælle kalorier… Det er bare blevet til et problem fordi jeg ikke kan spise uden at vide hvor mange kalorier der er i maden. I går aftes prøvede jeg at spise noget skyr med banan uden at tælle kalorier. Og jeg blev helt rastløs og begyndte at græde… Jeg er lige ved at græde (og har grædt) ved tanken om at skulle spise noget uden at vide hvor mange kalorier der er i… Hvis jeg skal sammenligne det med noget ville det nok være at det er lidt ligesom at vide hvordan man ser ud, hvor gammel man er eller hvilken dato det er. Men mine familie og venner forstår det ikke. De kan ikke forstå mit behov og de kan ikke forstå hvorfor jeg ikke bare kan lade være… Jeg forstår det egentlig heller ikke det er bare sådan her jeg har det… Men det hjælper ikke mine venner og familie til at forstå… De synes det er mærkeligt og jeg har fået kommentarer fra venner og familie som er sådan “er du ved at blive spiseforstyrret?” “det er sygt!” “du skal ikke til at sulte dig selv” “ej come on du kan altså godt spise det” og “jeg har hørt fra nogen at de ikke gidder at være sammen med dig fordi du tæller kalorier og ikke kan spise usundt og den slags”
Det er virkelig et problem og jeg ved ikke hvad der er galt med mig
Jeg kan bare ikke lade være og jeg vil heller ikke lade være det er bare svært at leve når man har det sådan her
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år.
Hvor var det godt du skrev, for jeg kan mærke hvor meget tankerne om måltider, kalorier og dine venners og families tanker om det fylder for dig. Det kan ikke være nogle nemme tanker at gå rundt med alene og det er så stærkt, at du har haft modet til at dele det.
Jeg taler ofte med børn og unge, der – ligesom du – er i tvivl om kost, vægt og det at leve sundt. Mange af dem føler, at de ikke lever “sundt nok” eller at deres krop ikke vejer “det rigtige”. Er det mon også sådan du har det?
Man kan ikke alene ud fra kost og motion sige om man lever sundt. Det handler om mange ting, f.eks. hvordan man har det i sin krop og i sit sind. Derfor er der heller ikke noget “problem i” at tælle kalorier så længe det ikke tager overhånd og går ud over hvordan man går og har det.
Jeg kommer til at tænke på om du kunne forestille dig at tage en snak med sundhedsplejersken på din skole? Grunden til jeg skriver sådan er, at hun/han ved rigtig meget om kroppen og sundhed. Det er også altid muligt at tage kontakt til din læge. Lægen vil kunne fortælle dig, om alt er, som det skal være.
Du er enormt god til at beskrive hvad der sker i dit liv for tiden og hvilke følelser du oplever. Når jeg læser dit brev, kan jeg tydeligt mærke, hvor frustreret du er over følelsen af ikke at blive forstået af dine venner og familie. Den evne til at mærke dig selv og give udtryk for dine følelser er en styrke du kan bruge i den situation du står i lige nu.
Mon du kunne forestille dig at fortælle en ven eller et familiemedlem om dine tanker? En du er tryg ved – måske en af dine forældre? Når jeg foreslår det, er det fordi det ofte er en stor hjælp at dele sine tanker og følelser. Måske har de stadig svært ved helt at forstå, men kan på den måde være en støtte når det bliver svært. Også selvom de ikke har en løsning. Giver det mening?
Sådan en snak kan godt være svær at starte. Nogle gange kan det være nemmere at skrive sine tanker i et brev. Jeg har derfor vedhæftet en guide til at skrive et brev her.
I dit brev skriver du, at du “i lang tid” har talt kalorier. Det får mig til at tænke, at de frustrationer du føler nu, måske ikke altid har været der. Mon du kunne tænke tilbage på en tid, hvor det hele ikke var så slemt? På den måde kunne du måske finde frem til hvad der var anderledes dengang og sådan finde ud af hvordan det kan blive bedre igen.
Du har allerede vist hvor god du er til at mærke dig selv og beskrive dine følelser. Du har også vist et stort mod ved at skrive herind. Det er styrker jeg tænker du kan bruge, hvis du vælger at kontakte din sundhedsplejerske/læge eller hvis du vælger at dele dine tanker med en du er tryg ved.
Du er altid velkommen til at skrive ind igen eller ringe eller SMS’e til BørneTelefonen på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen