Jeg vil tabe mig

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Det lyder som om du virkelig trænger til noget sundt at spise, når du kommer hjem fra skole. Det kunne tyde på at du spiser for lidt til morgenmad og frokost eller måske spiser du noget, der ikke rigtig mætter dig i ret lang tid.

Det kan godt være lidt forvirrende at vide hvordan man skal spise for at tabe sig, dfor der er så mange råd. Det allerbedste du kan gøre for dig selv, vil være at give dig nogle gode vaner.

Spis sundt og godt, drik mindst 1,5 liter vand dagligt, få frisk luft og dyrk motion. I stedet at tænke på at slanke dig, kunne du måske fokusere på din sundhed i stedet - det er meget bedre på den lange bane.

Jeg kan foreslå dig at starte dagen med et solidt måltid, altså noget med protein, det kunne være en æggekage og grøntsager i, det vil give dig både protein og noget for maven at arbejde med.

Til frokost kan du måske spise en tyk skive rugbrød med rester fra aftensmaden, grøntsager og frugt om formiddagen og eftermiddagen.

Hvis du spiser godt til morgen og frokost, vil du opdage, at du ikke har så stor lyst til slik om eftermiddagen. Med sund og god mad holder du dig mæt længere og dit blodsukker bliver stabilt, og derved får du ikke så stor trang til slik og andre søde sager.

Det hjælper at finde en motion man kan lide og man syntes er sjov, måske dans eller volleyball… måske skal du prøve lidt forskellige typer motion før end, du finder det du syntes er sjovt.

Kærlig hilsen

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.