Jeg vil have spiseforstyrelse

  • Hej. Jeg er en pige på 13 år. Jeg er 166,2 og vejer 57 kg. Det er alt for meget, jeg vil tabe mig men jeg kan ikke jeg spiser nemlig rigtig meget. Jeg vil gerne have spiseforstyrrelse alle tynde mennesker er bare så flotte. Bare tanken om at være tynd det bare en dejlig tanke. Jeg græder tit om aften jeg føler mig tyk og grim. Nogle gange hvor min mor køber noget tøj og jeg ikke kan passe det bliver jeg super ked af det.
Pige, 13 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 13 år,

Det lyder til, at det er svært at være dig i øjeblikket. Jeg kan dog glæde dig med, at du har en almindelig vægt. Jeg ved godt, at det ikke betyder så meget, hvis man selv synes, at man ser tyk ud, men jeg håber du vil tro på, at det er du ikke!

Jeg kan godt forstå, at du føler dig ked af det. For det må være hårdt for dig at undvære følelsen af at være dig tilfreds med dig selv.

Det er jo vigtigt for alle mennesker at have det godt med sig selv. Alle mennesker har behov for at blive talt til på en god måde.

På mig lyder det som om, at du skælder din krop ud. For du gentager ofte for dig selv:’kun tynde mennesker er pæne!’ På den måde er det nemt at glemme alt det gode, der findes ved ens egen krop. Og alt det kroppen kan!

Derfor håber jeg, at du på et tidspunkt kan finde ro i, hvordan du ser ud og glæde dig over, at du har en almindelig vægt.

Jeg håber også, at du vil give din krop den mad, den har behov for. Den skal jo vokse i disse år. Du skriver du er 13 år og din krop er derfor rivende i udvikling. Den vil udvikle sig endnu mere de kommende år, så jeg håber du vil være tålmodig og give din krop lov til at udvikle sig i fred og ro.

Du skal ikke ønske dig at få en spiseforstyrrelse. Folk med spiseforstyrrelser vil ofte være meget begrænsede i deres liv og miste både venner og familie på bekostning af sygdommen. Har man en spiseforstyrrelse, betyder det ikke, at man er mere tilfreds med sin krop. Man vil bare hele tiden vil tabe sig mere og mere – nogle gange indtil kroppen selv siger fra.

Hvis du fortsat har svært ved at slippe tanken om at få en spiseforstyrrelse, vil jeg henvise dig til Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Der kan du få hjælp, hvis du tror du er ved at udvikle en spiseforstyrrelse: https://lmsos.dk/

Du kan også bare ringe og få en snak om, hvorfor tanker om mad og vægt fylder så meget hos dig.

Du er også altid velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive på vores chat eller SMS.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.