Brev
Jeg vil gerne have bøjle!
Hej, jeg er en pige på 14 med nogle slemme tænder.. jeg blev skrevet op til tjek for 1 år siden men jeg har stadig ikke fået tid:( min mor bliver sur når jeg nævner det fordi hun ikke kan overskue det, men jeg vil bare så gerne have den skide bøjle! Hvad gør jeg? Hilsen pigen med slemme tænder..
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at du gerne vil til tandlægen. For du vil gerne have tjekket dine tænder.
Det undrer dig, at du ikke er blevet indkaldt til tandlægen – endnu.
Jeg foreslår dig, at du – igen – fortæller din mor, hvor vigtigt det er for dig, at tandlægen kigger på dine tænder. Så I sammen kan vurdere, om du skal have bøjle på. Og at det betyder meget for dig, at få det igangsat.
Du kan hjælpe din mor med at finde ud af, hvordan I bestiller en ny tid til dig. Nogle steder kan man ringe og andre steder kan man bestille tid over nettet. Da du er 14 år, er du så heldig, at kommunens tandpleje kan hjælpe dig.
Hvis din mor bliver sur, igen – og samtalen ikke går så godt, som du håber, så kan du også tale med din lærer om det.
Du kan fortælle din lærer, hvor meget det går dig på, at du stadig ikke har fået en tid hos tandlægen. Din lærer kan hjælpe med at tale med din mor og/ eller tandlægen.
Du kan også lade sundhedsplejersken hjælpe dig,
Du kan også vise din mor dit brev og vores svar, når du taler med hende. Din mor er også velkommen til at ringe til ForældreTelefonen. Vi kan tale med hende om, hvordan hun bedst hjælper dig.
Du er rigtig sej, og jeg tror på, at du kan klare at tale med din mor eller en fra skolen. Det bliver rart for dig at få undersøgt, om du skal have bøjle.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen.