Brev
Jeg tror min udvikling er stoppet
kære BB.
jeg er en pige på 13 år og går i 7. klasse. her på det sidste har jeg tænkt meget over min krop. jeg har haft et stort vægttab her sidste år.
Jeg begyndte til en sport som jeg blev rigtig vild med og der med dyrkede den mere.
jeg lage mærke til at min krop ikke har udviklet sig på det sidste
fx lagde jeg mærke til det da vi stod til idræt og min bedste veninde kommenterede mit bryst. hun bruger selv b-skål og er meget udviklet.
midt bryster går ikke ondt når jeg rør ved dem. jeg har heller ikke fået min mens endnu. jeg fik mens én gang i efteråret men har ikke haft siden (har ikke haft sex).
jeg føler at mine veninder skyder i vejret mens jeg stadig ligner en lille pige.
har i en forklaring?
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Jeg kan godt forstå, at dine tanker om udvikling og kroppen fylder meget. Det gør det for mange i puberteten.
Det er helt normalt, at man udvikler sig i forskelligt tempo. Nogle får bryster og menstruation tidligt, mens andre får det senere. Derfor tænker jeg også, at det er helt normalt, at du endnu ikke har udviklet bryster og bare har haft menstruation en enkelt gang. Det er meget almindeligt, at der går lang tid imellem de første menstruationer, og de kan være uregelmæssige i lang tid. Mon du kan tale med din mor om det? Måske kan hun selv huske, hvornår hun begyndte at få bryster og menstruation, og I kan få en snak om det?
Jeg forstår det som om, at dit vægttab skyldes sporten og tænker derfor ikke, at du skal være bekymret. Men du skal selvfølgelig huske at spise mere, hvis du dyrker meget mere sport end tidligere - ellers har du jo ikke energi til det.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen