Brev
Jeg tisser i bukserne
Jeg er begyndt ikke og kunne mærke når jeg skal tisse eller lave pølser.
Jeg er 14 år, og går i syvende klasse, og det er rigtig svært når man kommer til at tisse i bukserne i klassen.
Det er endnu værre når man laver pølser, for der kan gå lang tid uden jeg har opdaget det, før nogen spørger om jeg har gjordt det, fordi det lugter.
Det startede i november. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej dreng på 14 år.
Jeg kan godt forstå, at det er svært, når du kommer til at tisse i bukserne eller du har "lavet pølser" uden, at du kan mærke det. Det lyder bestemt heller ikke rart!
Mit råd er, at du skal opsøge din læge. Det kan godt være, at man synes det kan være lidt pinligt at skulle fortælle det. Men så skal man tænke på, at læger er ude for de mest mærkelig ting. Din læge har sikkert også behandlet andre, der ikke kunne mærke, når de skulle på toilettet. Så lægen vil aldrig synes, at det er flovt eller noget andet.
Der kan være forskellige årsager til, at det sker for dig. Og lægen kan hjælpe med, at finde ud af, hvorfor mon det sker. Måske er det noget indeni; nogle svære tanker du har eller noget trist der er sket, som kan være med til at det sker. Måske er det noget helt andet. Lægen kan finde den hjælp og støtte, der er bedst for dig.
Det vil faktisk også være mit bedste råd til dig. Det er nemlig lægen, der bedst kan finde frem til en løsning for dig.
Måske kan det være rart for dig, at tage en af dine forældre med, så kan de også hjælpe dig med at fortælle og til at høre, hvad lægen siger. Det kan tit være rart at være to til at huske alt det, der bliver sagt.
De bedste hilsner fra BørneTelefonen.