Jeg tisser i bukserne

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej dreng på 14 år.

Jeg kan godt forstå, at det er svært, når du kommer til at tisse i bukserne eller du har "lavet pølser" uden, at du kan mærke det. Det lyder bestemt heller ikke rart!

Mit råd er, at du skal opsøge din læge. Det kan godt være, at man synes det kan være lidt pinligt at skulle fortælle det. Men så skal man tænke på, at læger er ude for de mest mærkelig ting. Din læge har sikkert også behandlet andre, der ikke kunne mærke, når de skulle på toilettet. Så lægen vil aldrig synes, at det er flovt eller noget andet.

Der kan være forskellige årsager til, at det sker for dig. Og lægen kan hjælpe med, at finde ud af, hvorfor mon det sker. Måske er det noget indeni; nogle svære tanker du har eller noget trist der er sket, som kan være med til at det sker. Måske er det noget helt andet. Lægen kan finde den hjælp og støtte, der er bedst for dig.

Det vil faktisk også være mit bedste råd til dig. Det er nemlig lægen, der bedst kan finde frem til en løsning for dig.

Måske kan det være rart for dig, at tage en af dine forældre med, så kan de også hjælpe dig med at fortælle og til at høre, hvad lægen siger. Det kan tit være rart at være to til at huske alt det, der bliver sagt.

De bedste hilsner fra BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.