Brev
jeg må ikke bruge bh
kære brevkasse
jeg er en pige på 12 år
jeg går i 6 klasse og måler 85 om brystet
jeg har spurgt min mor flere gange om jeg må få en bh men hun bliver ved med at sige nej hun syntes jeg er for lille og at det er upassene for en 12 årig at bruge bh
men jeg føler virkelig jeg har brug for det fordi man kan se mine bryst vorte genmen min trøje lige nu bruger jeg sports bh
ved ikke hvad jeg skal gøre
please hjælp min.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige
Tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver herind og rejser spørgsmålet om, hvornår det kan være passende at skulle gå med en bh. Der findes ikke et rigtigt svar på dit spørgsmål. Men jeg tænker, at jeg vil foreslå dig forskellige ting, du kan gøre.
Jeg kan forstå, at en sports bh ikke dækker dit behov længere, da du har oplevelsen af, at man kan se dine brystvorter igennem trøjen. Det kan jeg godt forstå, at du synes er træls. Hvad mon dine veninder bruger? Jeg ved, at der findes forskellige typer sports bh´er, måske vil én med mere hold i være løsningen for dig? Ville du kunne tale med din mor igen, og fortælle, at du synes det er ubehageligt, at det du bruger nu, ikke er dækker godt nok for dine brystvorter?
Ellers har jeg en anden idé, måske kunne du tale med din sundhedsplejerske på din skole? Hun ved en masse om børns udvikling og kan måske tale med både dig og din mor om en løsning, der kan fungere for jer begge?
Jeg håber, at du kan få din mor i tale igen på den ene eller anden måde. Det lyder nemlig som om, du faktisk gerne vil inddrage din mor og ønsker hendes hjælp.
Mange hilsner fra
BørneTelefonen