Brev
jeg lyver
Kære BB
jeg udvikler mig ritigt langsomt jeg siger til fleste af mine veninder at jeg bruger B70 med jeg kan knap nok fylde en A-skål ud og jeg vil jo ikke gøre mig til grin når jeg skal sove med mine veninder og jeg så tager min bh af og de så kan se formen ud fra min natbluse at det kun er sådan nogle små klatter,
SÅ pinligt jeg vil aldrig få dem til at tro jeg bruger B-skål, je har helt sikkert de mindste bryster i klassen nole gange tager jeg 2 bh’er på for at det liner lidt bedre at jeg bruer en B-skål. Men hvad skal jeg gøre, jeg kunne jo godt sige sandheden til de fleste eller mine bedste veninder mende er ikke så forstånde…please hjælp mig.
P.s tror der er mange der har det sammen problem med at de lyver om hvilken skål de bruger.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13
Tak for dit brev. Jeg tror helt bestemt, at du har ret i, at du ikke er den eneste, der bekymrer sig om sin bryststørrelse - og jeg tænker, at der er andre unge som du, der har følt sig nødt til at lyve omkring deres bryststørrelse.
Nogle piger udvikler sig hurtigt, og andre langsomt. Hvor hurtigt eller hvor langsomt vi udvikler os, er ikke noget, vi selv bestemmer.
Dermed vil du opleve, at dine bryster udvikler sig gennem hele puberteten.
Måske er der også andre piger i din klasse, som har det som du? Så måske en mulighed kunne være at få det bragt op som et emne i klassen, dvs. få din klasselærer til at bringe det på banen...?
Derudover så er din sundhedsplejerske vant til at få spørgsmål omkring krop og udvikling, så hun vil sikkert også kunne fortælle dig en del omkring det. Sundhedsplejersken har som regel en fast træffetid på skolen, hvor man kan komme og få en snak med hende. Du kan evt. spørge en af dine lærere eller skolesekretæren, hvornår du kan tale med sundhedsplejersken.
Husk, at du også har mulighed for at vende situationen eller andet med en rådgiver på BørneTelefonen på 116 111 - helt anonymt og gratis.
Du er selvfølgelig også velkommen til at skrive igen.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.