Brev
Jeg lugter meget!
Nu har jeg altså lugtede i nogle år! Jeg har brugt Biotherm, krystaldeo, cosmea og mange andre, men de virker ikke rigtigt Problemet er nok mest det at jeg lugter.. Men det sker kun når jeg ikke er hjemme. Fx i skolen, til sport osv.. For når jeg er hjemme lugter eller sveder jeg ikke. Ved ikke helt hvad grunden er..
Men kan jeg blive nød til at købe en aluminium klorid deo som 14 årig? Eller er der andre muligeheder? Please hjælp!!
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej kære pige.
Tak for dit brev. Jeg vil starte med at sige, at sved er noget, alle mennesker får, og at det er ganske normalt. Du sveder åbenbart meget - og mest når du ikke er hjemme. Jeg kan forstå, at det har været sådan for dig i flere år, og at du har forsøgt at løse dit svedproblem med mange forskellige deodoranter.
Du skriver, at du ikke helt ved hvad grunden er, til at du sveder så meget. Du sveder og lugter meget, når du er ude blandt andre fx i skolen og til sport. Som du sikkert ved, så er du midt i din pubertet, og jeg ved, at mange unge på din alder føler, at sved og svedlugt er et problem for dem.
Sved i sig selv lugter ikke - det er faktisk først, når sveden kommer i kontakt med bakterierne på din hud, at den lugter. Derfor er det vigtigt at vaske sig ofte, for på den måde at fjerne bakterierne. ”Gammel” sved lugter værre end ny sved på ren hud. Det kan også hjælpe på din svedlugt, hvis du ofte tager et bad og skifter tøj, da svedlugten også sidder i tøjet.
Det du spiser kan også være med til at påvirke din lugt. Har du mon tænkt på det? Jeg tænker, at du nok ikke helt kan undgå, at din sved lugter, men måske ville det blive bedre, hvis du kunne tænke på at drikke nok vand hver dag. Når nu du gerne vil prøve at undgå for meget svedlugt, så vil jeg råde dig til at kontakte din læge, eller sundhedsplejersken på din skole. De vil kunne rådgive dig, om det ville være godt for dig at bruge ammoniumklorid eller en anden form for deodorant. Jeg håber at dette svar kan hjælpe, ellers er du velkommen til at kontakte os igen.
Mange hilsner BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.