Jeg kan ikke trække min forhud tilbage

Er det farligt og burde jeg bekymre mig om det? Jeg vil måske gerne omskæres men jeg synes det ville være lidt pinligt at tage snakken med mor.

Dreng, 15 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dreng på 15 årTak for dit brev, så modigt du skriver herind. Lad mig starte med at berolige dig med, at du bestemt ikke er den eneste dreng/unge mand, der har udfordringer med at trække forhuden tilbage.Jeg tænker, det sikkert drejer sig om det, der hedder forhudsforsnævring og er noget, der kan gøres noget ved, men det er en god ide lige at lade lægen kigge på det og stille den endelig diagnose. Mit svar vil handle om hvordan du kan få hjælp fra lægen, og om hvad du selv kan gøre.For nogen kan det være lidt grænseoverskridende at skulle gå til lægen eller tale med ens mor/forældre om det. Men du skal vide, at lægen er vant til at tale om sådanne ting og kender til kroppens udvikling og hvad man kan gøre, når forhuden ikke kan trækkes tilbage. Du kan måske starte med at bestille en tid, telefonnummeret står på dit sundhedskort. Dernæst kan det være en god ide at tænke igennem, hvad og hvordan du vil sige det. Det kan være en hjælp, hvis du bliver lidt nervøs i situationen. Hvad tænker du om det? En anden mulighed er at tale med sundhedsplejersken på din skole, hun kender også til kroppens udvikling og vil kunne hjælpe dig. Der er også et par måder, hvor du selv kan forsøge at træne din forhud, så den bliver smidigere – se om du synes det virker, men samtidig er det en god ide at få en snak med lægen/sundhedsplejersenDu kan træne forhuden smidigere ved, at du hver dag forsøger at trække forhuden så langt tilbage som du kan, uden at det gør ondt. Det kan være en god ide at forsøge når du er i et varmt bad, hvor huden er mere afslappet og smidig. Det kan være en fordel at bruge lidt kropsolie, til at smidiggøre huden.En anden måde er at øve dig i at ballontisse. Det gøres på følgende måde: Når du tisser, skal du med fingrene klemme let sammen på kanten af forhuden ude på spidsen af din penis. Så du laver en slags ballon med forhuden, som fyldes med tis. Når du stille og roligt har fyldt forhuden op, så slipper du og tisser videre som du plejer. Det kan du også træne hver dag.Lægen vil kunne give dig noget salve, som kan hjælpe med at smidiggøre huden.Du skriver, du har overvejet at blive omskåret. Jeg bliver lidt i tvivl om det er på grund af det med forhuden, på grund af din tro eller af en helt anden årsag?Det er korrekt, at omskæring vil afhjælpe dit problem, men jeg kan fortælle at ca. 80% af unge får løst problemet gennem behandling med creme, som fås igennem lægen. Forhuden har som sådan ikke nogen livsvigtig funktion, men forhuden er følsom og kan for mange have stor betydning seksuelt, så jeg tænker du må overveje, hvad din grund er og gerne tage denne snak med din mor/lægen? Selvom det kan føles lidt pinligt at tale om, skal du vide, det er helt normalt og super sejt du rækker ud efter hjælp. Jeg ved fra andre unge, det kan være en hjælp at vise ens mor/forældre det brev, man har sendt til brevkassen og vores svar og så tale ud fra det. Det kan også være en ide, måske sammen med din mor, at gå ind på www.sexlinien.dk, her kan du læse meget mere om både forhudsforsnævring samt omskæring.Held og lykke med det.Kærlige hilsner BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.