Brev
Jeg kan ikke sove
Jeg er en dreng på 12 år som her for tiden ikke rigtigt kan falde i søvn.
Når jeg prøver at falde i søvn, kommer jeg hele tiden til at stresse mig selv til at sove. Og det gør jo at mit hjerte begynder at banke hurtigt.
Jeg er mest bange for at jeg ikke får nok søvn.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre for at kunne sove normalt.
Dreng, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Dreng
Jeg tror, mange kender til det, du beskriver. Man ligger og vil SÅ gerne sove - men man fokuserer alt for meget på det og har derfor svært ved at falde i søvn.
Det kan ende med at blive en ond spiral, som man får brug for hjælp til at ændre.
Hvis du har haft svært ved at sove længe, så tænker jeg, at du skal have noget hjælp. Din læge kan fx hjælpe dig - ligesom det nok også kunne være rart for dig at få talt med dine forældre om det? Eller en anden voksen - fx din lærer eller sundhedsplejersken på skolen.
Den voksne vil kunne hjælpe dig med at finde ud af, om din uro og dine problemer med at sove skyldes noget, du har oplevet, eller noget du er bekymret over. For så er det selvfølgelig vigtigt, at få hjælp til de ting først og fremmest.
Du skriver, at du mest af alt er bange for ikke at få søvn nok. Det kan være, at du tænker sådan, fordi du har hørt, at det er vigtigt at få sin søvn. Det er vigtigt med god søvn - men du skal vide, at mennesker godt kan klare sig uden søvn i en periode. Det er ikke rart, men man kan klare det - tænk fx på kvinder med små babyer. De bliver vækket rigtig mange gange i løbet af en nat.
Hvis ikke du kan finde nogen særlig grund til, at du har svært ved at sove, så er der forskellige gode råd til, hvordan man får sovet godt:
Sørg for et godt sovemiljø på dit værelse. Luft ud inden, du går i seng, så der ikke er for varmt. Og sørg for at der er mørkt på dit værelse. Bed eventuelt dine forældre om at sætte mørklægningsgardiner op.
Hvis du bliver forstyrret af dine forældre, der måske ser fjernsyn eller snakker meget, så bed dem om at købe nogle ørepropper til dig.
Lad være med at se på skærm inden sengetid. Giv dig selv tid til at falde ned og til at slappe inden, du skal sove. Det kan fx være, at du lave en kop kamillete og tager den og en god bog med i sofaen eller sengen og læser lidt. Det kan også hjælpe at høre beroligende musik. Og så er dæmpet belysning godt.
Undgå at drikke cola, sort te eller kaffe inden du skal sove. De indeholder nemlig koffein som kan holde en vågen.
Prøv at så op på et fast tidspunkt og at gå i seng på et fast tidspunkt hver dag. Så ved kroppen, hvornår det er tid til at sove.
Husk at få motion hver dag.
Og spis lidt inden du skal sove. Det er svært at sove, hvis ikke man er ordentlig mæt.
Jeg vil råde dig til at vise din far og mor dit brev og mit svar. Så kan I sammen prøve at finde en løsning. Det kan også være, at du bare har brug for at sove hos dem i en periode. Det sker for mange børn og unge, at de får brug for at sove på en madras i forældrenes soveværelse. Selvom man er ung, kan man nemlig godt have brug for den tryghed.
Tanker til dig
Kærlig hilsen
BørneTelefonen