Brev
Jeg kan ikke mere
Hej jeg er en dreng på 17 jeg vil ikke leve mere, jeg er træt af at kæmpe om min vægt. Jeg er været en stor dreng men er det ikke længer, men nu skal jeg holde min vægt fordi mange påstår jeg er, ved at blive for tynd. Jeg er nåde til det punkt jeg kan ikke og vil, ikke mere jeg, jeg har bare lyst til at ende det hele.
Dreng, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære Du,
Tak, for det brev. Hvor er det godt, at du skriver her og på den måde beder om hjælp.
Du lyder som en virkelig sej dreng. Det er helt vildt flot, at du har formået at tabe dig. Jeg kan godt forstå, at det er svært at blive ved med at være stærk og kæmpe med sin krop og andres meninger. Men du må ikke give op.
Når du beskriver, at det er lykkedes for dig at tabe dig, ved jeg at du har en indre styrke.  Og den styrke skal du blive ved med at bruge. Og kæmpe for dig selv.
Jeg tænker på, om du mon har nogen at tale med? Har du en god ven ,dine forældre eller måske din læge, som du kan søge støtte hos.
Det er vigtigt at tale med nogen, man har tillid til, når man har det svært.
Og jeg tænker, at du har det svært. Det er vigtigt, at du ikke er alene med dine tanker.
Der findes noget der hedder Headspace, som er en rådgivning og en samtale mulighed for unge mellem 12-25. De taler med alle og intet problem er for stort eller lille. Her kan du se om der ligger en Headspce afdeling tæt på dig
http://www.headspace.dk/find-dit-headspace
Hvis der ikke er en i nærheden af dig kan du kigge på https://www.headspace.dk/ og se hvordan du ellers kan komme i kontakt med dem, hvis du har brug for en at tale med.
Jeg tænker også på, at dem der har en mening om din vægt, hvad mon de prøver at fortælle dig? Måske siger nogle af dem det af omsorg for dig. Man kan jo godt være for tynd. Og måske vil de bare passe på dig og sikre sig, at du er ok.
Så måske ville det være rigtig godt, hvis du kan tale med dem, og spørge om, hvorfor de siger det de siger.
Nu ved jeg jo ikke, hvordan du har tabt dig. Og om du har fået vejledning eller om du selv har gjort det. Men måske kan du nu bruge noget vejledning, så du kan holde din vægt på en sund måde. Vægttab og sundhed handler jo om mange ting, både kost og træning, men også om selvværd og glæde. Ens psyke kan også påvirkes når man har tabt sig. Man er pludselig en ny udgave af sig selv, i hvertfald, når man ser sig i spejlet, men det kan være svært for ens indre, ens psyke at følge med. Måske har man en indre usikkerhed, måske kedafdethed, eller helt andre følelser, som fylder og som man havde troet/håbet ville ændre sig, når man havde tabt sig, men det er ikke altid sådan det hænger sammen. Man kan have brug for at åbne op for ens indre tanker og følelser og få talt om det, så du kan få det bedre med dig selv og dit selvværd. For du er god nok, lige som den du er og uanset hvad du vejer, husk det.
Du har brugt en masse energi på at tabe dig, og pludselig skal du forholde dig til at nogle synes du vejer for lidt. Og ikke mindst skal du forholde dig til, hvordan du gerne selv vil se ud og hvordan du gerne vil leve dit liv med din krop. Det kan være svært at stoppe et vægttab, hvis man har oplevet andre synes, det er flot man taber sig og man får ros. Faktisk kan et vægttab gå hen og blive en spiseforstyrrelse, hvis man ikke samtidig får støtte og hjælp til hvordan ens psyke har det. Pludselig får man måske ikke lige så meget ros og anerkendelse mere, men tværtimod begynder ens venner at sige man er for tynd, og hvad gør man så for at få anerkendelse? Det er derfor det er så vigtigt at få hjælp til de følelser og tanker man går med, så man kan elske sig selv lige som den man er uafhængig af vægt. Håber det giver mening? Jeg ved ikke om du kan genkende noget af det jeg skriver, men jeg vil takke dig for at skrive til BørneTelefonen og række ud.
Jeg kan virkelig godt forstå, at det er svært at udholde andres mening. Men du må være stærk og passe på dig selv. Det tror jeg på jeg at du kan. Du har en kæmpe indre styrke og den skal du fortsat bruge. Og så skal du søge støtte hos dem omkring dig.
Du er også altid velkommen til at bruge BørneTelefonen igen. Du kan også ringe til os på 116 111.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen