Jeg kan ikke lide menstruation

Hej

jeg fik min mens for første gang for en måned siden.

Jeg var den 3. sidste i min klasse og det var helt fint. (Jeg var næsten 14.5 år)

Det gik egentlig helt fint og jeg sagde det til min mor og min familie med det samme. Jeg fik det torsdag morgen og det var væk mandag morgen så det var en fin længde.

De to skoledage var ikke særlig sjove. Jeg følte ikke at jeg kunne gøre som jeg plejede. Jeg var ligesom hæmmet og jeg var hele tiden rædselsslagen for at nogen ville “opdage” noget.

Jeg ville jo gerne fortælle det til min veninder, men jeg havde det som om at det var “klamt”.

Jeg var altid den der pige der var kommet sidst i puberteten og jeg gjorde tit grin med at jeg var bagud. Det var også helt fint, men nu hvor jeg vel snart får det igen er jeg bare ret trist.

Jeg kunne virkelig ikke lide at have det og jeg følte ikke bare at jeg kunne slappe af.

Jeg skulle også være hjælpetræner i svømmehallen den torsdag jeg fik mens. Det var vildt irriterende og jeg hadede det.

Jeg vil bare gerne vide om der er en måde jeg kan slappe lidt mere af ved når jeg har mens. Altså bare være mere åben.

Jeg er normalt okay åben og jeg sagde fx tit til drengene at jeg ikke havde fået mens. Det skammede jeg mig overhovedet ikke over.

Jeg ved jo godt at det er helt normalt, men alligevel synes jeg det var pinligt. (Og ret så hæmmende)

Kh mig der er lidt bange for hvornår jeg får mens igen…

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære dig på 14 år,

Det kan være ret forvirrende at stå midt i den udvikling, man går igennem, når man kommer i puberteten. Ens krop begynder at ændre sig. Man begynder at se anderledes på sig selv. Man oplever måske en masse nye følelser – og ens humør kan også virke anderledes end tidligere.

Og så er der menstruationen. Nogle glæder sig til at få den. Nogle glæder sig bestemt ikke. Nogle er stolte eller glade, når de får menstruation. Andre bliver kede af det og føler måske, at det er for tidligt – eller bare at det er lidt voldsomt at skulle til at forholde sig til dét lige pludselig. Der er også nogle, der ikke rigtig har en holdning til det.

Du er i hvert fald slet ikke alene om at synes, det virker lidt besværligt med menstruation – og at det måske var lidt lettere ikke at have det.

Det kan godt tage noget tid at vænne sig til menstruation. I starten kan det være noget, der fylder rigtig meget, og når man har menstruation, kan det være svært at tænke på andet. Man går måske hele tiden og tænker på, om man nu bløder igennem, og måske kan man også mærke nye ting i kroppen.

Men når man har haft menstruation nogle gange, begynder det at føles mere almindeligt. Og når man har haft det længe, er det måske ikke noget, man tænker særlig meget over mere. Så bliver det for mange en form for hverdagsting.

Noget, der kan være med til, at man måske får det lidt mere bedre med at have menstruation, kan være, at man taler med nogen om det. Nogen, som f.eks. også har fået menstruation. Mange af pigerne fra din klasse har fået menstruation, så måske har de det ligesom dig? Det kan også være, at de havde det lige som dig, da de først fik menstruation, men nu har det på en anden måde? Uanset hvad kan det være rigtig rart at snakke om. Måske hjælper det også på følelsen af, at menstruation lige nu føles klamt.

Jeg er sikker på, du ved det allerede, men menstruation er en helt naturlig ting, og den er blandt andet et tegn på, at din krop er, lige som den skal være. Hvis du ikke synes, du har lyst til at snakke med dine klassekammerater om det endnu, er det også helt OK at vente med at sige det, indtil du har lyst. Indtil da kan du måske tale med din mor om det? Det kan nemlig også hjælpe.

Du må også meget gerne SMS’e eller ringe til os, hvis du har lyst til at snakke om det – eller hvis du har spørgsmål. Vores nummer er 116 111. Du er også meget velkommen på Chatten.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.