Brev
Jeg kan ikke lide det
Nogen gange føler jeg mig rigtig trist fordi min mor hele tiden taler om puberteten og det kan jeg ikke lide- nu er jeg også i alderen hvor man for det men jeg ville ikke tale om det- og jeg ved det er normalt men jeg hader at tale med det med min mor fordi jeg føler jeg ikke er parat til det endnu-
jeg vil bare have det stoppet men ikke hvor jeg taler direkte fx. “mor jeg vil altså ikke tale om det” – for jeg har prøvet det men det hjælper ikke- hun siger bare “Jo- du er nødt til at lære det”
jeg helt seriøst bliver sort inden i- og vær gang der er forældre møde på skolen skal hun altid lige blande det ind i sagen- alle mine venner kan godt forstå det, de synes også det er vildt træls- jeg vil gerne have vi taler mindre om det i skoler i Danmark selvom det er vigtigt, men børn synes det er upassende at tale om det- Vi kan altså ikke lide det!
– har i et par råd til hvordan jeg kan sinke det lidt?
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Mange tak for dit brev. Hvor er det godt, at du skriver. Jeg kan læse, at du synes, det er træls, at der bliver talt så meget om pubertet. Det kan jeg godt forstå. Især fordi du skriver, at du ikke føler dig parat til det endnu.
Når du skriver, at du ikke er parat til det endnu, er det lidt svært for mig at vide, om du ikke føler dig parat til at komme i puberteten eller til at tale om det? Uanset hvilken af delene, er det flot at du kan mærke efter.
Vi udvikler os alle sammen i forskelligt tempo og på forskellige måder. Man behøver ikke være ‘parat’ til noget på et bestemt tidspunkt.
Mange børn kan opleve, at det kan være akavet og svært at snakke med sine forældre om ting, som omhandler kroppens udvikling og pubertet. Det er nogle andre slags snakke, end hvad de fleste er vant til at snakke med fx deres mor om. Det er altså helt normalt, at man kan komme til at mærke en ulyst omkring det.
Jeg kommer til at tænke på, om du mon føler dig utryg ved at skulle komme i puberteten? At det måske kan føles stort og overvældende – og uvist? Sådan er der mange, der har det.
Det kan være svært at vide, hvad der præcist sker med ens krop og følelser, når man kommer i puberteten. Men som jeg skrev før, er det forskelligt for os alle. Nogle mærker det tidligt. Hos andre sker det først senere.
Nogle mærker en stor forandring, andre ikke. Og det er helt okay. Der er intet, der er mere rigtigt eller forkert end andet.
At man kommer i puberteten betyder ikke, at man bliver en helt anden person, eller ikke kan de samme ting, som man før har kunnet. Det bestemmer man helt selv. Men måske sker der nogle ændringer, så man faktisk har lyst til nogle andre ting og er mere eller mindre interesseret i noget andet, end man var før.
Jeg kan læse i dit brev, at du synes, at din pubertet fylder lidt for meget i din mors hoved. Jeg kan også læse, at du har forsøgt at tale med din mor om det. Det hjalp desværre ikke.
Jeg kan godt forstå, at du ikke kan lide at sige det direkte til din mor. Men måske er du nødt til at sige tydeligt fra overfor det alligevel, hvis du vil have det til at stoppe.
Du kunne sige: “Mor, jeg vil gerne snakke med dig. Det er lidt svært for mig at sige, men jeg føler mig rigtig trist over, at du ofte vil tale om min pubertet. Det er jeg ikke parat til, så kan vi ikke godt vente lidt med det?”
Du skriver også, at du gerne vil have, at der bliver talt mindre om det i skolen. At du oplever det som upassende.
Jeg tror, at der er mange børn og unge, der kan opleve at sidde og krumme tæer, når emner som pubertet tages op i skolen. Det kan være svært at vide, hvordan man helt skal forholde sig til det. Og nogle synes måske også, at det ligefrem kan være pinligt at snakke om.
Men som du også skriver, er pubertet helt normalt, og det kan være vigtigt, at man som ung har hørt lidt om, hvad puberteten drejer sig om. Det lyder dog til, at der i din klasse er blevet snakket rigeligt om det.
Hvis du synes, at det fylder for meget, kan det måske være en idé at snakke med din lærer om det? Eller spørge læreren om der er andre måder, i kan arbejde med emnet på end at skulle snakke? Det kan fx være ved at se film eller læse om pubertet.
Jeg kan forstå, at du har snakket med dine venner om, at det er træls med så meget fokus på pubertet. Jeg tænker, at det er en rigtig god idé at bruge hinanden.
Måske kan I sammen finde ud af, hvad I har brug for i forhold til kommunikationen omkring puberteten og hvordan I tænker, at det bedst kan gøres? Det kunne I måske så fortælle jeres lærer.
Nogle gange går voksne lidt for meget op i nogle ting, fordi de tror, at det er det bedste for børnene at vide så meget som muligt. Måske har de brug for, at I fortæller dem, hvordan det faktisk opleves at være 12 år og skulle høre om det?
Måske kunne det føre til en god snak, så I sammen kan finde ud af, hvad der vil være den bedste løsning. Det håber jeg.
Jeg håber, du kan bruge mine tanker og råd på din videre vej.
Det er sejt, at du skriver til BørneTelefonen og det viser mig, at du er en handlekraftig pige, der har mod på at gøre noget ved din situation. Og det tror jeg på, at du kan.
Jeg ønsker dig alt det bedste!
Kærlig hilsen
BørneTelefonen