Brev
Jeg har ingen sexlyst
Kære BørneTelefonen
Jeg er 17 og der går ikke lang tid før at jeg bliver 18.
Jeg har ikke den store sexlyst, jeg har set mange breve med at piger der er 12 og har sexlyst men jeg har ingen sexlyst og jeg er 17.
Jeg ved ikke om det kan have noget at gøre med at da jeg var 13, sov jeg stadig i mine forældres soveværelse pg.a. Overnaturlige oplevelser, en nat vågnede jeg ved at de havde sex… det er den værste situation og oplevelse jeg har stået i.
Jeg ved ikke om det måske har påvirket mig…?
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 17 år,
Det er meget forskelligt fra ung til ung, hvornår man bliver interesseret i sex og får lyst til at prøve det. Nogle føler sig nysgerrige og interesserede meget tidligt, mens det for andre kommer senere. Du er i hvert fald ikke alene om, at have det som du har det. Se f.eks. dette brev fra en pige på 16 år, som har en kæreste, men ikke har lyst til sex: https://bornetelefonen.dk/brevkassen/kender-migselv-l%C3%A6ngere
Altså, er det ikke unormalt at have det sådan – hverken som 17- eller 18-årig. På et tidspunkt bliver du måske mere nysgerrig på sex, men indtil da er det helt OK og normalt, at du ikke lige tænker så meget i de baner. Selvom det er lettere sagt end gjort, er det bedste, man kan gøre for sig selv, at give sig selv lidt tid og tålmodighed. Med tiden finder man ofte ud af, om man har lyst eller ikke lyst – og hvad man har lyst til.
Du skriver at du ikke har den store sexlyst. Måske har du eksperimenteret med din egen krop og f.eks. rørt ved dig selv, haft fantasier eller andet? Ofte skal man selv eksperimentere med sin egen lyst og grænser, før man er parat til f.eks. at have sex med en anden. Det er en proces, som man skal give den tid, man har brug for. Måske får man ikke lyst til, at have sex med en anden, og det er der ikke noget i vejen med.
I forhold til den oplevelse du havde i soveværelset hos din mor og far, er det ikke til at sige, om den kan have påvirket din lyst til sex. For mange børn og unge kan det være en voldsom oplevelse at ’fange’ ens forældre i at have sex – især hvis man får oplevet det så tæt på, som du gjorde. Måske vil det være rart for dig at snakke med nogen om den oplevelse? Det kan være, at du har lyst til at tale med en veninde? Nogle gange bliver en oplevelse mindre ubehagelig, når man deler den med nogen, ligesom du gør her i brevet. Så går man ikke med bekymringerne alene. Det kan hjælpe, at fortælle om oplevelsen, og at der er én, der lytter og forstår. Det kan også være, at du har lyst til at tale med dine forældre om det? Eller en af dem.
Jeg tænker også, at det kan være en hjælp at kigge lidt på Sexliniens hjemmeside. Her er en masse gode beskrivelser af f.eks. lyster, og hvor forskellige oplevelsen af lyst kan være. Du kan læse mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/lyst.aspx
Hvis du får brug for, at tale mere om dine tanker og oplevelser, så kan du altid ringe eller skrive til os på BørneTelefonen.
De bedste hilsner
BørneTelefonen