Jeg har ingen sexlyst

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 17 år,

Det er meget forskelligt fra ung til ung, hvornår man bliver interesseret i sex og får lyst til at prøve det. Nogle føler sig nysgerrige og interesserede meget tidligt, mens det for andre kommer senere. Du er i hvert fald ikke alene om, at have det som du har det. Se f.eks. dette brev fra en pige på 16 år, som har en kæreste, men ikke har lyst til sex: https://bornetelefonen.dk/brevkassen/kender-migselv-l%C3%A6ngere

Altså, er det ikke unormalt at have det sådan – hverken som 17- eller 18-årig. På et tidspunkt bliver du måske mere nysgerrig på sex, men indtil da er det helt OK og normalt, at du ikke lige tænker så meget i de baner. Selvom det er lettere sagt end gjort, er det bedste, man kan gøre for sig selv, at give sig selv lidt tid og tålmodighed. Med tiden finder man ofte ud af, om man har lyst eller ikke lyst – og hvad man har lyst til.

Du skriver at du ikke har den store sexlyst. Måske har du eksperimenteret med din egen krop og f.eks. rørt ved dig selv, haft fantasier eller andet? Ofte skal man selv eksperimentere med sin egen lyst og grænser, før man er parat til f.eks. at have sex med en anden. Det er en proces, som man skal give den tid, man har brug for. Måske får man ikke lyst til, at have sex med en anden, og det er der ikke noget i vejen med.

I forhold til den oplevelse du havde i soveværelset hos din mor og far, er det ikke til at sige, om den kan have påvirket din lyst til sex. For mange børn og unge kan det være en voldsom oplevelse at ’fange’ ens forældre i at have sex – især hvis man får oplevet det så tæt på, som du gjorde. Måske vil det være rart for dig at snakke med nogen om den oplevelse? Det kan være, at du har lyst til at tale med en veninde? Nogle gange bliver en oplevelse mindre ubehagelig, når man deler den med nogen, ligesom du gør her i brevet. Så går man ikke med bekymringerne alene. Det kan hjælpe, at fortælle om oplevelsen, og at der er én, der lytter og forstår. Det kan også være, at du har lyst til at tale med dine forældre om det? Eller en af dem.

Jeg tænker også, at det kan være en hjælp at kigge lidt på Sexliniens hjemmeside. Her er en masse gode beskrivelser af f.eks. lyster, og hvor forskellige oplevelsen af lyst kan være. Du kan læse mere her: http://www.sexlinien.dk/emneside-seksuelle-lyster/lyst.aspx

Hvis du får brug for, at tale mere om dine tanker og oplevelser, så kan du altid ringe eller skrive til os på BørneTelefonen.

De bedste hilsner
BørneTelefonen

Har du spørgsmål til sex eller den første gang?

Den første gang kan for nogen være en stor ting. Og mange har allerede en forestilling om, hvordan det bliver. Derfor kan nogle opleve at blive nervøse, fordi de gerne vil have en god oplevelse. Men det betyder også, at det kan blive svært at slappe helt af. Nervøsiteten kan fx gøre det svære for drenge at få en stiv pik, og for pigerne at blive våde. Det bedste råd er derfor at tage det helt stille og roligt, og tale sammen om det.

Det er helt almindeligt at blive nervøs eller usikker omkring sin første gang. Måske du er usikker på, om du kan finde ud af det? Om du vil kunne lide det? Hvornår du er klar? Eller om du ser ”rigtig” ud?

Der findes ikke nogen rigtig eller forkert måde at se ud på. Kroppe og kønsdele ser forskellige ud. Læs mere her, og få flere gode råd til sex og den første gang!

Quiz om sex, seksualitet og krop

Kender du til myterne?