Brev
Jeg har fået hængebryster!
Hej brevkasse.
På det seneste har jeg taget nogle kilo på, og sammen med de kilo er mine bryster også vokset.
Det lyder nok som er god ting, men brysterne er ikke længere så faste som de var engang. Nej, tvært imod er de begyndt at hænge.
Jeg prøver at sjkule det, men det gør at jeg kun kan have sweaters og løse t-shirts på, for når jeg har en stram bluse på kan man se det, lige meget hvilken bh jeg har på.
Jeg har prøvet lidt af hver (motion, cremer, diverse lifehacks fra youtube, osv.), men intet ser ud til at virke.
Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 13 år
Det er helt normalt, at der sker mange ændringer med kroppen i den alder du er i. Og det kan sommetider være rigtig frustrerende.
Det kan tage noget tid at vænne sig til, at ens krop går fra at være en pigekrop til at være en kvindekrop. Noget der måske kan gøre, at du kommer dig til at føle dig bedre tilpas med det, kan være at dyrke noget motion. Derudover tænker jeg på, om du mon kan købe en rigtig god sports-BH? På den måde kan du holde brysterne lidt på plads, så det ikke føles som om de hænger.
Derudover er det vigtigt for mig at sige til dig, at alles kroppe udvikler sig forskelligt og i forskelligt tempo. Ikke to kroppe er ens og derfor kan man ikke sammenligne sin krop med andres. Nogle får store bryster, andre får små, men intet er bedre end andet. Lige nu er du måske på vej til at vokse i højden, og derfor samler kroppen lidt ekstra sammen til at vokse op ad. Måske er det det du oplever.
Der ligger mange breve i vores brevkasse som handler om krop og udvikling - måske kan du også få nogle gode råd, ved at læse i dem.
Jeg håber, at du kan bruge mine råd.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen