Jeg har alt for store b

Hej BB,
Jeg en pige på 12 som spekulerer over noget. Mine bryst** er begyndt, at vokse og er overhovedet ikke glad for det. De er kommet over min grænse, og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre. Altså jeg går til ballet og går meget op i op man kan se dem. Det kan man sagtens.

Men det jo ligesom slet ikke meningen at man kan se dem. Jeg ved ikke helt hvad jeg skal gøre for når man går til ballet skal man helst ikke have store bryst** hvad kan man gøre skal jeg bare tage nogle piller for at få det til, at forsvinde.

Ja det lyder vist lidt latterligt, men jeg synes jeg har for store bryst** jeg går også til ballet sammen med 9-11 årige og jeg føler mig lidt som den store der bliver holdt udenfor fordi jeg er mere udviklet end dem. Men kan man ikke købe en eller anden bliv inde top?

Mine bryst** er lige så store som de voksne balletdanseres nætmest større. Drengene fra min klasse går også op i hvem der har store bryst** og dem der har de største kan de ikke rigtig lide.
Kærlig hilsen Den store pige

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12
Tak for dit brev. Du skriver, at du er ked af at dine bryster er vokset og er blevet store. Det er jo helt almindeligt, at de begynder at vokse i din alder, men der er meget forskel på hvor store de bliver.

Du fortæller, at du går til ballet og det er især her, du er generet af brysterne, og du spørger om man ikke kan få noget til at holde dem inde. Man kan godt få en sports-bh, og det er ofte rart at have på, når man skal bevæge sig og hoppe / danse, for den holder brysterne på plads. Jeg vil tro, at det vil kunne hjælpe dig at få sådan en. Kan du mon ikke bede din mor om at hjælpe dig med at købe en til dig..? Du spørger også om man kan få nogle piller, som kan gøre dem mindre. Det kan man ikke. Så du må nok lære at leve med, at dine bryster udvikler sig, men med en god bh er det heller ikke noget problem at bevæge sig og danse.
Du fortæller, at drengene i din klasse går op i hvem der har de største bryster, og dem der har de største, kan de ikke rigtigt lide. Jeg vil tro, at drengene i din klasse ikke er så modne endnu, og at de måske bliver lidt usikre, når de ser at I piger udvikler jer hurtigere end de gør..? Det er normalt, at pigerne er hurtigere til at udvikle sig kropsligt end drengene. Jeg vil også tro, at mange piger misunder dig, fordi du allerede har udviklet bryster og de endnu ikke har.

Du er på vej ind i en alder, hvor der sker rigtig mange forandringer med kroppen, men det er som sagt meget forskelligt, hvor hurtigt det går for den enkelte. Jeg håber, at du kan bruge mit svar. Hvis du har brug for at snakke med en voksen (som ikke er din forælder), er sundhedsplejersken på skolen en god mulighed. Du er også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116 111 eller skrive til BørneChatten.
Kærlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.