Brev
jeg hader mit liv
Hej børnetelefonen
jeg er en pige på snart 13 år. jeg har det virkelig svært her for tiden. Jeg er en lille smule overvægtig. Min bmi ligger på ca. 26,3. jeg har siden 3. klasse synes jeg var for tyk. jeg går nu i 6. klasse og der er ikke sket det store. P
å et tidspunkt i 5 klasse tror jeg. Gav jeg op på at tabe mig. men en dag satte jeg mig for at jeg skule tabe mig inden min konf i 2022. kort efter gav jeg op igen fordi der ikke skete noget.
Men hele pointen med det her brev er at, jeg fra i morgen skal starte på lchf (low carb high fat). Men jeg føler ikke at jeg har mine forældres opbakning. det eneste min mor siger er at det ikke må blive for besværligt med maden. selvom jeg konstant siger til hende at jeg nok skal lave maden og alt det der.
det virker som om at hun slet ikke tror jeg kan gennemføre det. Btw har jeg spist sundt siden 1. januar og der er ikke sket noget. Jeg har også været ved lægen og han sagde at jeg ikke skam være bekymret. jeg vil ikke have taget en blodprøve, da det gik galt da jeg prøvede det sidste gang.
håber i kan hjælpe.
hilsen pige på 12 år
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på snart 13 år
Tak for dit brev. Hvor er det godt du skriver ind om, hvordan du har det med din krop for tiden. Jeg kan høre, at du får mange tanker om din krop og om du måske er overvægtig. Det kan jeg virkelig godt forstå er hårdt at tænke på.
På BørneTelefonen taler vi med mange piger, der ligesom du tænker meget over om deres krop vejer ’det rigtige’. Det er piger som fortæller at de er kede af, hvordan de ser ud. Det fortæller jeg dig, fordi det kan være rart at høre, at man ikke er den eneste der har det sådan.
Piger i puberteten tænker tit, at de er for tykke, selvom de overhovedet ikke er det. De kan også tænke, at de er for høje, for lave, har for små bryster eller for stor numse. Der kan være så mange tanker inde i ens hoved om, hvordan man ser ud. Men for det meste stemmer tankerne ikke overens med virkeligheden eller med det, andre ser. Kan du følge mig i det?
Tankerne om vægt hænger tit sammen med, at kroppen ændrer sig meget i puberteten. Man begynder at få former – brysterne vokser, og man får måske bredere lår og numse. Det er helt naturligt. Men man kan måske godt have lidt svært ved at følge med selv. Og måske synes man, at ens krop er blevet lidt fremmed for en, når den ændrer sig så meget.
Faktisk er det sådan, at man ikke alene ud fra vægt og højde kan sige, om din vægt er passende. En passende vægt handler om mange ting – fx hvordan den føles for dig, og om kroppen kan det, den skal kunne. Og det afhænger af kropsbygning, og hvor du er i din kropslige udvikling. Det kan tal som fx BMI ikke fortælle dig – men du må mærke efter.
Nogle oplever at have forældre, der altid har været på kure, og taler dårligt om deres krop og vægt. Måske har man endda arvet den samme kropstype som dem. Så er det svært at blive glad for sin krop. Andre har venner, der altid taler om, at de vil tabe sig, og aldrig er tilfredse med sig selv. Når ens venner har det sådan, er det svært at holde fast i at være glad for sin egen krop – uanset hvordan den ser ud.
Menneskets hjerne er indrettet således, at den tror på det, den får at vide. Så hvis du gentagne gange fortæller dig selv, at du ikke er tynd nok, så begynder din hjerne at tro, at det rent faktisk er rigtigt. Det er nogle rigtig svære tanker at gå rundt med, men det betyder jo faktisk også, at din hjerne kan overbevises om, at du god nok præcis som du er.
På BørneTelefonens hjemmeside har vi samlet 5 gode råd til, hvordan man kan få et bedre forhold til sin krop. Dem kan du læse her: Godt forhold til kroppen. Et af rådene handler om, at man kan tage et sted hen, hvor man kan se, hvor forskelligt kroppe kan se ud. Det kunne fx være i svømmehallen.
Du fortæller, at du allerede har været hos dig læge og snakke om vægt. Det fortæller mig at du er god til at dele dine bekymring med andre. Hvis du stadig er i tvivl om noget med din krop og din vægt, kan du fx tage en snak med sundhedsplejersken på din skole. Han/hun ved rigtig meget om vægt og kroppens udvikling.
Jeg håber meget at mit svar kunne hjælpe dig. Ellers er du også meget velkommen til at ringe eller skrive ind på 116111. Så ser vi på, hvordan vi ellers kan hjælpe dig.
Kærlige hilsner fra BørneTelefonen