Jeg HADER min dobbelhage

Hej BT

Jeg har haft spiseforstyrrelse i et år og er lige kommet ud af den…Men efter at jeg har taget på har jeg udviklet en dobbelhage! ????

Jeg er 12 år og vejer 35 kg.

Jeg prøver at skjule min dobbelhage med tørklæder og andet…

Mit spørgsmål er hvordan jeg kan få den væk, da jeg ikke altid synes at jeg set MEGA køn ud med halstørklæde på…

Håber i vil hjælpe da dette fylder meget for mig ????

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev. Hvor er det dejligt at høre, at du er kommet over din spiseforstyrrelse.

Lige nu tænker du meget på, at din hage ikke ser ud, som du gerne ville. Jeg må dog sige, at der nok ikke er så meget, du kan gøre ved det. Til gengæld kan jeg fortælle dig, at dit udseende ændrer sig meget i løbet af de næste år. Især din fedt fordeling vil ændrer sig meget. Fra at man har meget ”babyfedt” på kinder og hage, vil man i stedet få lidt bredere hofter og udvikle bryster i løbet af teenageårene.

Du er slet ikke færdig med at vokse, når du er 12 år. Dit udseende vil derfor stadig ændre sig meget.

Det ændrer selvfølgeligt ikke på, hvordan du har det med din hage lige nu. Og jeg ved godt, at det kan være svært at acceptere, hvordan man ser ud. Men det er faktisk noget, langt de fleste skal lære. De fleste har nemlig noget, de ikke er tilfredse med. Det kan være store fødder, skæve hænder, ører der stritter, hår der krøller, glat der ikke krøller, højde osv. Sådan er det for næsten alle. Og det kan i perioder som fx teenageårene fylde meget. Men min erfaring er dog at det bliver nemmere med alderen.

Når du har det, som du har det med din krop lige i øjeblikket, var det måske vigtigt for dig at fokusere på de gode sider ved sig selv. For du er helt sikkert meget mere end udseendet på din hage. Hvad er du mon god til? Måske er du god til at være der for dine veninder? Måske er du god til at tegne, løbe, løse matematikopgaver, eller hvad det nu kan være. Alle er gode til noget, og det er du helt sikkert også. Du kan derfor lave en liste over de ting, du er god til eller som andre synes, du er god til. Kunne det mon være en mulighed?

Det kan være rigtig hårdt at gå alene og have det dårligt med sig selv. Derfor kan det hjælpe at tale med nogen om det. Det kan være fx en søster el. ens forældre. Højst sandsynlig ser de slet ikke din hage på samme måde som du. Og det ville måske være rart for dig at høre.

Mange hilsner fra

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.