Brev
Jeg hader mig selv
Hej.
Jeg er en pige på 15 og jeg hader mig selv. Jeg hader det hele. Min krop, mit udseende, min personlighed. ALT!
Jeg føler mig så pisse dum og grim og se på og der er ingen der fatter hvordan jeg har det. Jeg ville ønske jeg havde en anden krop, en pænere krop. Jeg fucking hader den og jeg føler mig så indespærret og fanget i den her lorte krop.
Jeg vil ikke være mig! Jeg hader det! Jeg føler mig slet ikke fortjent til nogen eller noget når jeg er så pisse grim.
Alt ved mig er bare forkert.
Jeg er for tynd nogle steder og andre steder er jeg for tyk. Og så har jeg INGEN bryster. Hvorfor fanden kan ALLE ANDRE have bryster UNDTAGEN MIG!?
Hvorfor fanden kan jeg ikke bare være normal og tænkte normalt?.
Jeg HADER mig selv og jeg HADER at være mig selv!
Nogle gange fantaserer jeg om at springe ud fra en bro eller ødelægge min hæslige krop med en kniv eller noget
jeg er bare så fucking svanset at jeg ikke tør noget af det.
Jeg føler mig så utilpas i den her krop og jeg føler bare at jeg ødelægger alt for alle ved at være så dum og trist og stille når jeg er sammen med dem.
Jeg føler virkelig ikke at jeg har fortjent at være elsket af nogen.
Jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre af mig selv længere.
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år
Jeg er meget glad for, at du vælger at skrive dine frustrationer ud af kroppen i dette brev.
Det er en fantastisk god måde at få afløb på, så du ikke bliver helt oversvømmet af dystre og triste tanker og følelser.
Det er nogle meget udtryksfulde billeder, du maler med ord, når du fortæller, hvordan du har det med dig selv. Det fylder tydeligvis rigtig meget hos dig.
Jeg ved, at det er rigtig, rigtig hårdt at have det sådan, så du gør det helt rigtige, når du skriver herind. Du skal have nogen at dele din frustration med.
Jeg kan fortælle dig, at et utal af piger på din alder og yngre og ældre har været nøjagtig de samme tanker om egen krop og egen person igennem. Dermed prøver jeg at sige, at du gennemgår en rigtig svær fase lige nu. Men jeg lover dig, at du får mere ro på, som tiden går, selvom det måske ikke føles sådan lige nu.
Mange teenagere føler, at de er forkerte, ser forkerte ud og altid får sagt de forkerte ting på de forkerte tidspunkter, hvis de overhovedet får sagt noget.
Mange teenagere sammenligner sig selv med jævnaldrende på en måde, hvor de tæller alle de fejl, de kan finde hos sig selv. Og mange teenagere kan i perioder ikke få øje på andet end fejl hos sig selv. Det er frygteligt, mens det står på. Men det går over.
Andre ser dig på en helt anden måde. De ser skønheden i dig; den skønhed du ikke selv kan få øje på. Men den er der! Det kan være dine øjne, dit smil eller din måde at være på.
Og dem, du synes, er smukke, kan med garanti også finde en masse fejl ved sig selv. Det er menneskeligt og derved helt naturligt.
For at hjælpe dig selv lidt, kunne du prøve at lave en liste over de ting, der gør dig glad, de ting du interesserer dig for, de ting du er god til, de ting der får dig til at grine, de ting ved dig selv, som du godt kan lide - eller synes knap så dårligt om lige nu, osv. Sådan en liste kan være med til at hjælpe dig til at se, at det hele ikke er helt sort, selvom det kan føles sådan af og til.
Og så vil jeg anbefale dig at tale med nogen om, hvordan du har det. Fx en veninde eller måske nogen i familien, du føler, du kan snakke med, og som kender dig og som vil kunne sætte sig ind i dine følelser.
Hvis du mangler nogen at snakke med, må du meget gerne ringe eller skrive til BørneTelefonen. Vi vil meget gerne snakke med dig og forsøge at hjælpe dig, så godt vi kan.
Til sidst vil jeg lige sige det allervigtigste: Selvfølgelig fortjener du at blive elsket! Det må du slet ikke tvivle på.
De kærligste hilsener fra
BørneTelefonen