Jeg Hader At Have Menstruration!

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år.

Tak for dit brev, det er godt du skriver om det at bruge bind. Det ved jeg, at der er mange andre piger som også er irriteret over. Desværre er menstruationen noget, der kommer til at følge dig i mange år fremover. Derfor er det også vigtigt for dig, at få et okay forhold til det - med tiden.

Når du beskriver, hvordan du oplever at gå med en mursten i dine underbukser, kan jeg godt forstå, du føler det er ubehageligt.

Ligesom med mange andre ting, så er der også forskelligt med bind, fra person til person. Er det mon noget du, har talt med din mor om, at du har det sådan med at bruge bind?

Der findes mange forskellige typer af bind, kan I måske prøve at købe nogle forskellige til dig, og på den måde finde nogen du føler er okay at bruge? Det kan være at de tynde bind er bedre til dig.Måske vil det også hjælpe, hvis de har vinger som foldes ud omkring trussen og holder bedre fast med en slags klisterbånd. Det kan hjælpe til, at bindet ikke glider rundt og ikke irriterer så meget.

Selv om det er bindet du ikke kan lide, kan dine underbukser også betyde noget for, hvordan det føles at gå med bind. Sidder underbukserne ordenligt på dig, er der god elastik, så de sidder godt tæt på kroppen?  Eller er det en idé for dig at prøve forskellige typer af underbukser?

I dit brev fortæller du, at du ikke bruger tamponer og ikke har tænkt dig at begynde på det. Der kan der være mange grunde til, at du har taget det valg, alligevel spekulerer jeg på, om det er noget du kan genoverveje?

Der er forskellige størrelser på tamponer. Måske er du usikker på, hvordan man gør, om det gør ondt eller om der sker noget med dig forneden, eller er det mon helt andre tanker du går med, i forhold til tamponer?
Jeg ved at rigtigt mange piger, specielt på din alder, og dermed ikke har haft menstruation så længe, har det på samme måde med at bruge tamponer, som du har. Med tiden er der dog rigtig mange af dem, som skifter mening, har du tænkt på, at tamponer kan give dig noget frihed som bind ikke kan?

Måske har du mere lyst til at tale med en, der ikke er så tæt på dig? Hvis du har det sådan, kan din skoles sundhedsplejerske være en god mulighed for dig.
Sundhedsplejersken kan ofte fortælle om, hvordan det med menstruation og de ting med at bruge bind eller tamponer. Jeg ved også, at nogle kan vise det på en tegning, så det bliver lettere at forestille sig, at skulle gå med bind eller tampon. Mon det vil noget du har mod på eller måske senere.

Du er selvfølgelig også velkommen til at ringe til BørneTelefonen på 116111, hvis du har lyst til at vende det med en rådgiver helt anonymt.

Mange kærlige hilsner

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.