Jeg føler mig grim

Hej brevkasse.

Mit problem er at jeg virkelig føler mig grim. Jeg føler virkelig bare at alle piger i min klasse er vildt flotte men at jeg er grim. Det er virkelig ikke fedt. Flere piger har også fået bryster imens at jeg ikke har, hvilket ikke er fedt. Jeg føler at jeg skiller mig ud, både pågrundaf mit ansigt men også mine ikke eksiterende bryster. Specielt fordi at min bedsteveninde har påpeget det flere gange, også foran drenge, hvilket er meget pinligt.

Jeg føler lidt at makeup kunne være en løsning, så hvornår synes i at man kan gå med det?

1. Jeg føler mig rigtig grim i forhold til mine veninder, hvad gør jeg?

2. Er det normalt at have ikke eksisterende bryster og hvad siger jeg til min bedsteveninde som påpeger det.

3. Hvornår starter man med makeup?

KH. O

Pige, 12 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 12 år

Tusind tak for dit brev, hvor du fortæller om de bekymringer som du tumler med om udvikling og udseende. Jeg tror, at der er rigtig mange pige på din alder, som tumler med de samme tanker.

Lad mig først starte med at sige, at jeg er sikker på, at du er en lige så flot pige, som alle de andre piger. Sommetider er det svært at få øje på det der er pænt og flot ved en selv, så jeg er rigtig glad for, at du har skrevet herind og fortalt om hvordan det føles for dig.
Det med  hvad  og hvem der er flot og ikke flot, bliver vi påvirket af fra mange sider. Det kan fx være modellerne i magasiner, skuespillere, eller sangere som er på film eller tv. De har alle sammen været igennem puberteten, og har de følelser om udseende og kroppens udvikling som du, og nok også dine veninder tumler med. Puberteten er en periode hvor der sker store forandringer, vores ansigts udseende ændrer sig også en del, ligesom resten af kroppen.

Det er helt normalt ikke at have udviklet bryster endnu i din alder, det er hormonerne i kroppen der styrer kroppens udvikling - de skal nok komme, du må prøve at være tålmodig. Det er meget forskelligt fra pige til pige, hvornår man begynder at få bryster. Nogen får dem allerede fra 10-11 års alderen, mens andre først begynder at få bryster omkring 13 års alderen... Så når du taler med din bedste veninde om det, kan du måske forklare hende dette? Og måske også sige til hende, at du synes det er så pinligt, at hun siger det foran drengene? - Det kan jeg i hvert fald godt forstå, at du synes. Måske er det svært for dig, så'n lige at sige til hende...måske vil et brev hjælpe dig til at fortælle, hvordan du har det når hun fortæller om dig til drengene, så hun stopper med det.

Det med hvornår brysterne vokser ud, er jo ikke noget, man selv kan styre, så det er ikke din skyld, at de ikke er kommet endnu.
Har I mon en sundhedsplejerske på skolen? Det har de fleste skoler nemlig. Jeg tænker måske, hvis du er bekymret for din udvikling, så kunne du måske tale lidt med hende også? Hun ved jo en masse ting, om hvordan kroppen udvikler sig - og hvor forskelligt den udvikler sig fra pige til pige.

Du nævner selv, at du måske godt kunne tænke dig at gå med make up. Der er ikke nogen bestemt alder, hvor man starter med make up.. jeg tror det er meget normalt at være nysgerrig i din alder og måske også prøve sig lidt frem med en lille smule (hvis man har lyst!), men du skal også passe på, at det ikke bliver for meget, for så kan det nemt komme til at se lidt kunstigt ud. Bruger din bedste veninde mon make up? Hvis ja, så kunne du måske tale lidt med hende om, hvad hun bruger?

Du er også velkommen til at ringe til os på Børnetelefonen på 116 111, hvis du har lyst til at tale med en voksen.

Jeg ønsker dig alt det bedste

Mange hilsner BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.