Brev
Jeg føler at min familie modarbejder mig
Hej, jeg har længe gået og følt mig utilpas i min krop, og har derfor planer om at tabe mig og få markerede muskler.
Mit problem er at jeg ikke føler at jeg kan have lov til at mene, at muskler er flotte til piger. Min mor og min søster bliver ved med at sige at jeg i hvert fald IKKE skal have større muskler! Men jeg vil rigtig gerne, det er bare svært at gøre det når jeg føler at de hele tiden modarbejder mig. Som sagt føler jeg også at jeg har for meget fedt på kroppen, selvom det nok ikke er så slemt, så føler jeg mig meget utilpas.
Min mor og min søster fortæller mig også hele tiden at jeg er meget tynd hvilket jeg ikke er og det virker som om at de gerne ville have mig til at tage på. Det får mig også til at føle mig forkert. Så jeg kan ikke engang få lov til at være som jeg er uden at de skal mene at jeg ikke er rigtig. Jeg er helt normalvægtig efter min alder (har tjekket BMI) men jeg er ret høj så derfor ser jeg nok tyndere ud.
Jeg har mest af alt lyst til at lære en helt masse om ernæring og så spise helt rigtigt, men igen føler jeg at jeg ikke kan fordi at jeg ef bange for at de så vil mene at jeg bliver for kontrollerende omkring det og vil nok endnu mere frygte at jeg har eller får en spiseforstyrrelse hvilket er helt forkert!!
Undskyld hvis det er usammenhængende, men jeg føler bare at jeg ikke kan få lov til at føle mig glad og tilpas i min egen krop uden at de er på nakken af mig med deres meninger og antagelser.
Hvad skal jeg gøre? Skal jeg bare tage mig sammen og gøre det uanset hvad de mener og få deres bebrejdende blikke eller skal jeg bare opgivet?
Hilsen en lidt trist pige det bare gerne vil føle sig tilpas.
Pige, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 14 år
Jeg kan godt forstå, at du gerne vil være glad og føle dig godt tilpas i din krop.
Når jeg læser dit brev, kan jeg ikke lade vær med at tænke, at din søster og mor måske prøve at passe på dig? Som du måske ved, er der nemlig en risiko for, at unge piger og drenge får et “forkert” billede af deres krop, fx at de kan komme til at tænke, at de er overvægtige, selvom det slet ikke er tilfældet. I de tilfælde er det vigtigt, at man har nogen, der er opmærksom og passer på en.
Du skriver, at du har tjekket din BMI, der viser, at du er normalvægtig, så på “papiret” ser det godt ud, men en spiseforstyrrelse handler ikke kun om, at man er undervægtig. Det er derimod en betegnelse for, at ens tanker nærmest kun tænker på, hvordan man ser ud. Det kan fx være i forhold til mad, motion, vægt osv. Hvis du er nysgerrig, kan du læse mere om spiseforstyrrelser på “Landsforeningen mod spiseforstyrrelsers hjemmeside. De har også en rådgivning, som man kan kontakte. Jeg ved godt, du skriver, at det er “helt forkert”, men jeg har alligevel lige brug for at skrive det til dig.
Når det er sagt, så handler det selvfølgelig om, at du bliver glad for din krop. Derfor tænker jeg, at du måske skal tage en snak med din mor og fortælle hende, hvad det er for nogle tanker, du går med. Du kan jo starte med at spørge, hvorfor hun har så meget imod, at du får flere muskler. Måske det kan give anledning til en god snak.
En anden mulighed er at tage en snak med sundhedsplejersken på din skole om dine tanker. Hun kan måske også hjælpe dig med at blive mere glad og tilfreds med din krop. Ligesom hun også ved en masse om ernæring, og vil måske kunne give dig nogle råd til de ting du forespørger. Så du føler dig mødt og hørt og så du føler du selv er med til at tage ansvar for din krop og dit velbefindende. Det kan du jo overveje..
Jeg håber, mit svar har givet dig nogle nye ideer. Hvis du har brug for det, kan du altid kontakte BørneTelefonen på 116111.
Mange hilsner
BørneTelefonen