Brev
Jeg er tynd og føler mig virkelig grim.
Hej jeg er en pige på 12 år.
Jeg har en masse problemer her for tiden med mig selv. Altså om mit udseende. Jeg er virkelig tynd og mange tror at jeg har anoreksi eller lign. men har jeg ikke! Jeg ser bare sådan ud, og selv om at jeg prøver at forklare det, forstår de det åbenbart ikke!
Jeg har siden jeg var omkring 10 år haft problemer med det. Jeg er også tit ked af mit ansigt: Mange siger at jeg ligner en 9 årig. Selv om at det er for sjov bliver jeg stadig ked af når andre siger at jeg er tynd og jer er grim osv. Jeg græder næsten hver dag når jeg kommer hjem fra skole, og prøver virkelig at holde det inde i skolen.
Min mor er den eneste der ved noget om det, og jeg har ikke lyst til at fortælle det til nogle. Mange synes også at jeg er irriterende fordi at jeg ikke vil være på billeder og videoer, men synes bare at jeg ikke fortjener mine venner og min familie.
Her på det sidste (et par måneder) har jeg bare ikke været glad eller smilet på nogen måde.
Håber at i kan hjælpe mig.
Pige, 12 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 12 år
Det er rigtig godt, at du taler med din mor om det, for det er bare så vigtigt, at man ikke står alene med en masse triste følelser, som man ikke rigtig kan finde rundt i.
Næste gang nogen kommenterer, at du er tynd eller noget, så synes jeg, at du skal sige til dem, at det gør dig ked af det, når de kommenterer på dit udseende.
Mange ved ikke, at tynde mennesker kan blive sårede på samme måde, som hvis man sagde til en overvægtig, at vedkommende var tyk.
Og det er jo faktisk ret ofte, at folk gør dét. For man ved jo egentligt godt, at man gør personen ked af det.
Men det ved folk ikke, når det gælder tynde mennesker. Så det skal de jo have at vide på én eller anden måde.
Det kunne nemt være noget, jeres klasselærer tog op i klassen i en sammenhæng, hvor I fx taler om pubertet og om hvordan man er en god ven/klasselkammerat.  På den måde kommer det ikke til at handle om dig - men om noget mere generelt om, hvad man kan tillade sig at sige til andre mennesker. Kunne det ikke være en god idé? Mon din mor kanhjælpe dig med at foreslå det til din klasselærer - fx på intra?
Og så vil jeg også lige berolige dig lidt:
Når man er 10-16 år eller ældre, så sker der rigtig meget med kroppen. Nogle går tidligt ind i puberteten og får tidligt former, mens det tager længere tid for andre.
Derfor er det helt normalt, at du ser ung ud lige nu. Du skal nok komme til at forandre dig rigtig meget de næste par år.
Det hjælper selvfølgelig ikke lige nu, men hvis du lærer at håndtere kommentarer ved at sige fra, så vil du nok få en følelse af at være ret så sej - og den følelse er god for din selvtillid. På den måde kommer du til at kunne fokusere mere på dét end på dine følelser omkring udseende. Og det, tror jeg, er ret vigtigt for dig lige nu.
Ofte er det også sådan, at man i din alder har rigtig nemt ved at finde en masse "fejl" ved sig selv, og når man ser sig selv i spejlet, så er det kun "fejlene" man ser. Der sker nemlig mange forandringer i puberteten, som kan være med at man føler, at man ser 'forkert' ud. Man sammenligner sig selv ret så meget med sine jævnaldrende, og man synes ofte, at alle andre er pænere end én selv.
Men hvis man spørger dem, som, man synes, er rigtig pæne, hvad de synes om deres eget udseende, så vil de højst sandsynlig også kunne nævne en masse fejl ved dem selv.
Stort set alle unge piger og drenge finder fejl ved dem selv. Og de oplever, at disse "fejl" ligefrem springer ud af spejlet og ind i øjnene på andre.
Men sådan er det ikke. Andre ser en helhed, når de kigger på én. De ser ikke bare "fejlene".
Og hvis de kommenterer negativt på én, så handler det om noget andet. Så har de en rigtig dårlig opførsel, og trykker på de knapper, der gør ondt på fx dig. Så  er det vigtigt at sætte sin grænse og sige fra!.
Du er også meget velkommen til at ringe eller chatte med BørneTelefonen 116111, hvis du gerne vil tale anonymt med en voksen om det hele.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen