Brev
Jeg er meget tynd
Brevet er anonymiseret af brevkasseredaktionen
Hej. Jeg har det ret dårligt over mig selv. Alle folk går rundt og siger at de gerne ville være tyndere end de er, men det gør jeg ikke. Jeg kan huske en gang i 4 klasse, var der en der spurgte mig om hvorfor mine lår ikke samles når når jeg står helt normalt. Det blev jeg meget ked af, og er stadig meget ked af at få at vide på den måde. Der er også mange folk der gerne ville have et mellemrum mellem benene/lårene, men jeg ville entlig bare ønske at jeg ikke havde det. Men f.x hvis jeg skal ud og købe nogle bukser, tænker jeg altid at jeg gerne ville have løse bukser, for jer kan man ikke så godt se mine ben. Jeg tror nok det er ca. 4 år siden jeg har gået i cowboy bukser eller bare normale bukser, fordi jeg er meget usikker.
Hvis jeg også skal ind og have et par løse og lidt lange shorts, skal jeg altid stramme dem så meget ind, at de bliver helt krøllede i kanten, billet er ret irreterende.
Jeg prøver altid på at spise mig tykkere på en sund måde, men jeg føler virkelig ikke at det hjælper. Jeg har på en måde bare brug for at skrive det til en eller anden. Jeg håber at i kan komme et eller andet godt råd eller flere. Hilser fra I
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære 13-årige
Du beskriver så klart, hvordan det kan føles at have en krop, der ikke fylder så meget.
Ud fra dit brev, kan jeg sagtens mærke, hvordan kommentarerne må have ramt dig: Det er da ikke sjovt at blive spurgt om, hvorfor man ikke kan samle benene.
Det er aldrig rart at få sin krop vurderet og bedømt. Selvom den person, der spurgte, måske bare var nysgerrig og slet ikke ville såre med sit spørgsmål.
Det er som om, at det er ’tilladt’ at sige alt til mennesker med slanke og tynde kroppe. Måske tænker nogle, at man automatisk er tilfreds med sin krop, hvis den er tynd. Men det er forkert at tro, at tynde mennesker er usårlige mennesker.
Jeg er ret sikker på, at mange mennesker kan spejle sig i dit brev, der beskriver udfordringerne ved at have en tynd krop. Du giver så fine eksempler på, hvad der kan føles svært ved at være tynd.
De allerfleste mennesker har haft perioder i deres liv, hvor de ikke har været tilfredse med deres krop. Så er det rart at blive mødt med forståelse og ikke det modsatte! Det gælder også tynde og slanke mennesker.
Selvom du kan være rimeligt træt af din krop, er det rart at høre, at du behandler den godt ved at spise sundt. Som du selv fornemmer, så hjælper det ikke at tvinge sig selv til at spise en masse mad for at tage på. Menneskers kroppe er forskellige og har forskellige balancer og behov.
Mit bedste råd vil være at fortsætte med at passe godt på din krop og fokusere på alt det, den kan. På den måde får man på lang sigt det bedste forhold til sin krop.
Tak for dit vigtige brev!
Kærlig hilsen BørneTelefonen