Brev
Jeg er ked af det uden grund
Hej børnetelefonen!
Jeg er en pige på 13 år, som bliver ked af det næsten hver aften før jeg skal i seng.
Jeg har snakket lidt med min mor om det, men hun siger at det er bare fordi jeg er stresset og er bare en pæriode. Men jeg ved ikke helt hvorfor jeg er ked af det.
Jeg har mange venner, og jeg bliver ikke mobet eller drillet.
Men jeg vil vildt gerne holde op med det, fordi det er stressende og deprimerende at skulle græde hver aften.
Please hjælp mig!
Pige, 13 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dig
Tak for dit brev, hvor du skriver om at du bliver ked af det, når du skal sove. Det er godt, at du har skrevet ind, for det er jo ikke rart og jeg ved der er mange børn på din alder der har det på samme måde.
Det er godt du kan tale med din mor om hvordan du har det for tiden. Det er dejligt at høre, og rigtig vigtig, ikke at gå alene med sine bekymringer. Det er godt, du kender en voksen, som du har tillid til og som du kan tale med om det, der sker i dit liv lige nu.
Måske har din mor ret i at du er stresset? Sker der mon meget i dit liv lige nu? I din skole (flere lektier, nye lærere?), i dit fritidsliv? Eller måske i din familie eller blandt venner og veninder?
Mange gange kan man også fornemme noget i dine omgivelser, i din familie, blandt dine venner eller i medierne? Prøv stille og roligt, at tænke over, om der er noget der som berører dig særligt - noget som du bliver ked af? Så vil du måske kunne se, hvad der måske påvirker dig?
Når jeg læser dit brev, ser jeg en dejlig, følsom og dygtig pige som er god til at beskrive følelser og bede om råd og hjælp. Det er stærkt. Du virker som en pige, der forsøger, at forstå hvad det er, der sker i sit liv. Og det synes jeg er rigtig fint.
Du er 13 år og midt i din pubertet. Det kan være en periode, hvor man tænker meget over livets mening og en periode, hvor ens humør ofte er meget påvirket af ens hormonelle udvikling - med menstruation, kroppen som ændrer sig fra pige til ung kvinde... Så måske er det også det der påvirker humøret?
Umiddelbart så tænker jeg, at det nok er meget naturligt, at du indimellem bliver trist og ked af det, du er 13 år og meget omkring dig forandres. Har du mon talt med dine veninder, om de også indimellem kan føle sig kede af det, måske også stressede? Det tror jeg også sker for dem, måske på andre måder eller andre tidspunkter? Det er helt ok at blive ked af det, ligesom er at være sur, glad og fjollet. Det er alt sammen følelser vi har.Tit så gemmer vi bare det triste for os selv, og tit hjælper det at dele det med andre...mon det vil hjælpe dig?
Du skriver, at det er ved sengetid du føler dig ked af det. Ofte er det omkring sengetid, når roen falder på, at vi får tid til at tænke og føle hvordan vi har det...sådan er det i hvert fald for mange, både børn og voksne. Det får mig til at tænke på, om det vil være muligt for dig og din mor at sætte tid af til at tale sammen inden du skal i seng? Så du får ro på følelser og tanker når du skal sove.
Det kan være, at I kan snakke om de ting der er sket i løbet af dagen, både det som gør dig ked af det og det som har været dejligt og gjort, at dagen også har været god. Når det så er tid til at sove, kan det også være rart at lytte til stille musik som giver ro og får en til at slappe af. Mon det vil være en idé som vil hjælpe?
Hvis du synes du har brug for at tale med, en anden end din mor, så kunne du måske ringe til Børnetelefonen, på 116111. Det er gratis og du kan være anonym og her fortælle en rådgiver om, hvad du måtte have "på hjerte".
Jeg ønsker dig alt mulig held og lykke
BørneBrevkassen
Få flere råd og hjælp til Kroppen
I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.
På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.
Kender du privatsnak.dk?
privatsnak.dk kan du se film og læse om:
• Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
• Hvad gør man, hvis man får bumser?
• Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
• Hvornår har man sex første gang?
• Hvordan sætter man et kondom på?
… og mange andre spørgsmål.