Jeg er for høj

Kære brevkasse:))

Er en pige på 10

Hader min højde, går i 4 klasse og er bare freking høj!

Alle siger jeg er pisse tynd(på den Gode måde) nogen gange syntes at jeg er for tynd og nogen gange for tyk og nogen gange perfekt, inderst inde ved Jeg godt at jeg er helt perfekt.

Men det er sket ikke det der er problemet, mit problem er at jeg hader min højde.

Som sagt går jeg i 4. Klasse er 1.68 og vejer 46 kg.

Føler mig klodset og tyk ved siden af de andre (går næsten kun under gennemsnits højder i min klasse)

Jeg er en af de OK populære i klassen og inderst inde ved jeg godt at jeg er pæn og at jeg bare burde være glad for min højde, men kan ik!!

Kh: et højt tårn 😉

Pige, 10 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 10 år,

Det kan være ubehageligt at føle, at man ser meget anerledes ud end alle andre. Når man er på din alder, vil man oftest helst ligne de fleste andre – mange synes ikke, det er rart at skille sig alt for meget ud, fordi man så måske føler, at der bliver lagt ekstra mærke til én – og måske bliver man i tvivl om, om man er ’god nok’ eller ’rigtig’.

Som du garanteret allerede ved, er det forskelligt, hvor hurtigt og hvor meget hvert menneske vokser. Nogle vokser enormt hurtigt sådan lige pludselig, mens andre vokser meget langsomt, men over meget længere tid. Det betyder, at det slet ikke er sikkert, at du bliver ved med at være den højeste i klassen. Pludselig vokser dine klassekammerater også, og så vil mange måske blive næsten lige høje, og nogle vil være lidt lavere, andre lidt højere.

Er dine forældre meget høje? Hvis de er dét, kan det godt være, du også bliver det, men så har du til gengæld dine forældre at snakke med. Hvis de er høje, kan du f.eks. spørge dem, hvordan de havde det, da de begyndte at vokse? Om de tænkte meget over det? Om de er glade for deres højde osv. Det kan nemlig hjælpe rigtig meget at snakke med nogen om det – især nogen, som selv har stået i helt samme situation.

Hvis dine forældre ikke er højere end så mange andre, bliver du det måske heller ikke – så er du måske bare vokset hurtigt lige nu. Ret ofte bliver man nogenlunde lige så høj som ens forældre. Uanset om dine forældre er høje eller ej, kunne det måske alligevel være meget rart at snakke med en af dem om, hvordan du har det. Evt. spørge dem, om de også har haft det sådan? Det kan være rart at snakke med nogen om dét, der går én på.

Du er også meget velkommen til at SMS’e eller ringe herind til BørneTelefonen på nummer 116 111. Eller skrive til os på Chatten. Vi vil også meget gerne tage en snak med dig om det.

Det lyder som om, du er helt som du skal være! Og det lyder egentlig også som om, at du også selv synes det – inderst inde – men at det måske nogle gange kan være lidt svært at tro på det, når man synes, man skiller sig lidt meget ud. I de situationer er det altid godt at snakke med nogen om det, så man netop bliver mindet om, at man er helt lige præcis perfekt!

Kærlig hilsen
BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.