Jeg er bange

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej Pige

Hvor er det godt du skriver. Her på BørneTelefonen hører vi tit fra børn og ung der har spørgsmål om kroppen og sex/onani så du er bestemt ikke alene

Først vil jeg gerne fortælle dig at det at onanere er helt naturligt og ikke noget du bør skamme dig over. Både drenge og piger gør det og mange gør det mens de ser porno. I din alder er det helt naturlig at ville lære sin krop og kende på den måde.

Der kan selvfølge være forskel på hvornår man begynder på det og om det er noget man har lyst til at fortælle andre om (eller noget de har lyst til at høre om). Men det er ikke noget man bør gå at have det dårligt over.

Jeg vil også gerne fortælle dig at man faktisk ikke behøver vent med at have sex til man er 15 år. Det du har hørt om er nok den seksuelle lavalder. Den betyder at en person over 15 ikke må have sex med en under 15 år.

Det der er med sex, er jo at det kan lede til ting så som kønssygdomme eller graviditet vis man ikke bruger beskyttelse. Fx at en dreng bruger kondom eller en pige bruger p-piller. Det er også en meget personlig oplevelse der måske kan være svær for nogle meget unge helt at overskue. Derfor vil mange voksen sige at det er en god ide at vente til man er 15 år.

Men vis du kan finde en at have sex med som er gammel nok til at forstå hvad det betyder (og selvfølgelig ikke er i familie med dig) så må i gerne  i følge loven.

Du kan måske overvej at snakke med din læge eller skolesygeplejerske (vis din skole har sådan en) om dine tanker. Han/Hun kan svare på mange spørgsmål og hjælpe dig. Han/Hun behøver heller ikke fortælle dine forældre, hvad i snakker om, hvis du ikke vil have det. Men hvis han/hun synes det er nødvendigt skal de gøre det, du kan ikke i din alder kræve det bliver hold hemmeligt

I din sidst del af brevet skriver du, at du er bekymret for at vise din krop frem, især over for drenge, da du har meget hår på tissekonen.

Jeg kan godt forstå du har det sådan der er mange tanker om hvordan piger/kvinder skal se ud. Til det vil jeg sige at det er helt normalt for piger/kvinder at have hår på tissekonen, selv om det måske ikke ser sådan ud i porno. Porno er jo opstillet lige som alle film, så det der vises er ikke 100% rigtigt.

Alles kroppe ser forskellige ud. Nogle drenge har små tissemænd andre har store. Nogen har hår på brystede andre har ikke. Nogen piger har store bryster andre har små. Nogen har meget tydelige hår på tissekone andre har ikke. Der er ingen der skal have det dårlig med sin krop. Man kan godt vælge at barbere hår af sin tissemand eller tissekone, men så bør man gøre det fordi man selv vil.

Hvis du står over for at skulle vise din tissekone til en dreng, skal du vide at det er dig, der skal have det godt med den. Hvis han ikke kan lide den, så er der sikkert en anden, der kan. Folks smag, er forskellig.

(Det samme gælder også når du skal vise dig for piger fx i bad efter idræt. Så længe du selv er glad for hvordan du ser ud, har du intet at skamme dig over)

Du for lige et link til en side hvor du kan læse mere om kroppen og sex her

Håber mit svar kan hjælpe dig. Intet af det du gør, er forkert men måske er pigerne i din klasse bare ikke så lang fremme som dig. Husk din krop er din egen, og der skal nok være en dreng, der kan lide den, om du har hår eller ej.

Du er altid velkommen til at ringe herind på 116111, hvis du vil snakke mere om dine tanker.

Hilsen BørneTelefonen.

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.