Jeg er bagud i 5klasse, med bryster?

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 11

Tak for dit brev til brevkassen, om pubertet og udvikling. Det er nogle spændende spørgsmål du stiller, som jeg ved, at flere piger i din alder går rundt og har. Det er derfor super sejt, at du har mod på at skrive ind. Jeg håber mit brev kan give dig nogle svar.

Først vil jeg fortælle dig, at det er meget forskelligt, hvornår man kommer i puberteten. Du skriver, at mange andre fra klassen har fået små buler og nogle har fået bryster. For piger er det typisk i 11-16 års alderen, at deres bryster begynder at vokse. Så det tyder på, at du er på vej til at udvikle både bryster og hår. Det er helt normalt, at ens bryster kan gøre ondt og være ømme, så ja det lyder som et tegn på, at du er ved at få bryster. Det er dog ikke meningen, at det skal gøre voldsomt ondt, hvis det gør det skal du måske lige snakke med sundhedsplejerskerne på din skole eller med din far? Sundhedsplejerskerne ved rigtigt meget om kroppens udvikling og pubertet, og de vil rigtigt gerne hjælpe. Det er meget forskelligt, hvor hurtigt og hvor meget brysterne vokser, det gælder også for hår under arme og tissekone. Du skriver, at du ikke kan spørger din mor fordi hun er død, det er rigtigt trist! Mon der er andre du kan tale med? Måske en som kendte din mor godt og ved noget om hendes kropsbygning og udvikling? En mormor, moster eller måske din far?

Du skriver i dit brev, at du gerne vil have bryster, men alligevel ikke. Det er helt normalt at have det sådan, det er fordi du går fra at være barn til at blive teenager. Måske oplever du, at barnet i dig gerne vil forblive barn, mens du er ved at udvikle dig til en ung teenager, hvor der opstår disse tanker om, hvordan ens krop forandrer sig.  Andre unge fortæller, at det er vigtigt for dem at få bryster og få hår, fordi de gerne vil udvikle sig i samme tempo som dem de kender. Som ung sammenligner man sig rigtigt meget med dem man går i klasse med. Jeg tænker, at det er det der sker når du tænker, at du gerne vil have bryster, men så alligevel ikke – hvad tænker du om det? Er det noget du kan kende?

Du har været super sej og modig at skrive her ind med dine spørgsmål om pubertet og udvikling. Som jeg skrev tidligere så er det noget mange i din alder går og tænker over. Jeg tænker derfor på om du har mod på, at tale med nogle af pigerne i din klasse om, hvad de går og tænker over? Snakke sammen om, hvordan de oplever det at få bryster, om de ønsker det, eller gerne vil vente? På den måde kan du være den, der visere vejen for jer om, at det er noget I alle tænker på. En måde kan være, at vise dem dit brev og mit svar. Eller bare kigge og læse breve her i brevkassen, så kan man få en snak i gang. Du behøver ikke fortælle, at du har skrevet. Kunne du måske have mod på, at gøre det til en leg sammen med dine veninder, hvor I kan lege, at I skal give råd og svar til dem der skriver? På den måde kan du høre, hvad de andre tænker uden det kommer til, at handle om dig.

Til sidst i dit brev skriver du, at du gerne vil have nogle svar eller råd. Jeg håber du allerede nu har fået nogle svar, fx, at det lyder som til, at du er på vej i puberteten og at ømhed ved brystvorterne er et tegn på, at dine bryster begynder at vokse. Det bedste råd jeg kan give dig, er måske ikke det råd du håber på, at få. Som jeg skrev tidligere, så er det meget forskelligt fra person til person, hvor meget og hvor hurtigt ens bryster vokser. Derfor er der desværre ikke så meget andet at gøre en at vente med tålmodighed - med tiden skal brysterne og hårene nok komme.

Jeg håber, det har hjulpet dig at læse mit svar. Hvis ikke er du velkommen til at skrive herind igen. Du må også meget gerne ringe, sms'e på 116111 eller logge på chatten.

Mange knus og tanker

BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.