Jeg er alt for høj

Hejsa, jeg er en 18 årig pige på 191 cm. Jeg HADER min højde, og ville ønske at jeg kunne gøre noget ved den. Min højde spænder rigtigt meget ben for mig, både i form af egen bekræftelse men også i andre sammenhænge. Jeg føler mig ikke normal, og folk griner, peger og tager billeder. Jeg vil så gerne være lavere, og jeg ville 100% gøre alt jeg kunne for at blive det. Dog ved jeg ikke om man kan gøre noget? Min højde ødelægger mit selvværd 100%, og jeg er bange for at jeg ikke kan blive ved på den her måde. Håber virkeligt at i kan hjælpe

Pige, 17 år
Svar fra

Børnetelefonen

Kære 18 årige pige

Tak for dit brev. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært at være højere end mange af dine jævnaldrende. At være høj er almindeligvis familiært betinget. Jeg bliver derfor lidt nysgerrig efter at vide, om dine forældre også er meget høje? Hvis det er tilfældet, kan du måske snakke med dem om de tanker og problemer, de har haft i den forbindelse.

Når vi som mennesker føler, at vi skiller os ud fra andre kan vi meget let fokusere på den negative betydning det har for os. At vende det til at se det positive kan være svært og ikke mindst tage tid. Mange unge bliver høje i dag. Måske kan du via forskellige medier finde andre ligesindede at dele gode råd med. Måske kan du udnytte din højde ved at dyrke f.eks. basketball, designe tøj/sko/sengetøj/møbler e.a. til høje mennesker. Måske du allerede har hørt forslag som disse før, og er trætte af dem. Men jeg vil alligevel nævne dem, fordi jeg også taler med mange unge, som er rigtig kede af at være enormt lave. Netop fordi det både forhindrer dem i at dyrke den sport de gerne vil, eller gå i noget bestemt tøj.

Ofte er det sådan, at vi som mennesker tit kommer til at ønske os det modsatte af, hvad vi egentlig har. For det vi har, det kender vi jo allerede, og når vi kender det – så ved vi også, hvilke ulemper vi synes, det følger med. Men jeg vil påstå, at der nok er fordele og ulemper ved det meste.

Når det nu ikke er muligt at ændre på højden, vil det måske hjælpe dig at finde ud af, hvad du så kan ændre på, for at opnå bekræftelse fra dig selv, først og fremmest.

Noget af det du kan prøve at starte med at ændre er dit tankemønster. Men det kan det være svært, og endnu sværere at klare alene. Mon du kan tale med dine forældre, en veninde, din læge eller andre du er tryg ved om dette. Lægen kan evt. henvise dig til en psykolog, som kan hjælpe dig med at arbejde på at vende højden til noget positivt? Eller i hvert fald som noget, der ikke længere fylder så meget hos dig at det spænder ben.

Du har vist stort mod til at skrive til os. Det mod er jeg sikker på du kan bruge til at tage det næste skridt til at få hjælp. Jeg håber, du kan bruge mit svar ellers er du velkommen til at skrive til os igen. Du har også mulighed for at ringe, SMS, chatte til os på tlf.:116 111. Vi vil altid gerne hjælpe.

Kærlig hilsen

Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.