Brev
Jeg blivet drillet med at have en lille pik
Hej jeg er en dreng på 14 og går i 7. klasse. De andre driller mig, og siger at det ligner en pebernød. Nogle gange går de hen til mig og spiser pebernødder i fjæset af mig, og kaster dem på min tissemand
Dreng, 14 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på 14 år
Det er godt, at du ikke dukker nakken. Selvom klassekammeraterne opfører sig primitivt og tarveligt overfor dig – så finder du mod til at gøre noget og handle. For du skriver herind.
De skal ikke fortsætte med at behandle dig på den måde! Det er helt galt at dine klassekammerater giver dig øgenavne og kaster pebernødder efter dig. Jeg tænker på, hvordan du ellers har det i den klasse? Du skriver ikke så meget om det. Men jeg kunne forestille mig, at du ikke trives super godt med kammerater, der opfører sig så dårligt og primitivt.
Hvad kan det handle om? Måske er de usikre på noget ved deres kroppe? Måske er de bare usikre i det hele taget? Måske tænker nogen, at det er bedre at drille selv end at blive drillet? Prøv at se denne tegnefilm: https://bornetelefonen.dk/mobning/
Er der mon nogle voksne på skolen, du kan tale med om det? Selvom det kan føles virkeligt svært at få sagt det højt til nogle voksne på skolen, kan det være godt at gøre. Vil du turde det? Hvis du har en god lærer, er der måske hjælp at hente.
Måske I kunne snakke sammen i klassen om pubertet og kroppens udvikling. På den måde ville dine klassekammerater vide, at kroppen udvikler sig i forskelligt tempo.  Størrelsen på pikken er meget forskellig fra dreng til dreng. Både hvad angår længde og tykkelse. Den begynder at vokse, når man kommer i puberteten.
Typisk siger man, at væksten tidligst starter i 10 års alderen og senest i 15 års alderen – og faktisk kan fortsætte helt indtil man er 21 år. Du har altså en del år endnu, før man kan sige noget om, hvor stor din pik ender med at blive – og måske din pik bare er begyndt at vokse senere end de andres?
Ligegyldig hvor stor din pik ender med blive, er det ikke noget, der vil betyde noget for din mulighed for at have samleje eller anden seksuel kontakt med piger, når du en gang er klar til det. Pikken ændrer også udseende, når den bliver stiv op til et samleje for eksempel.
Jeg tænker på, om du mon kender http://sexlinien? Her kan man læse rigtig meget om puberteten og kroppens udvikling. Man kan også få privat rådgivning. De hjælper rigtig mange børn og unge med spørgsmål om netop kroppen. Du kan læse mere om pikkens udvikling her.
Måske kan du ikke finde en lærer, som du synes er god – og som vil lytte til dig. Måske går du i et ‘råt’ miljø, hvor alle taler i en hård tone, og hvor du sjældent har det godt. Så tænker jeg, at du sammen med dine forældre skal overveje et skoleskift. Det er ikke godt at gå længe i et miljø, hvor man bliver behandlet på den måde. Og hvor man ikke kan finde gode lærere at tale med.
Du kan ringe til os på BørneTelefonen på 116 111 eller chatte med en af vores rådgivere. Der kan vi nogle gange bedre komme med præcise forslag til, hvad du kan gøre. Og du kan fortælle os, om vores råd er hjælpsomme, eller om du har brug for nogle andre forslag. Her kan du også øve dig i hvordan du får fortalt om drillerierne til en voksen du stoler på.
Kærlig hilsen
BørneTelefonen