Brev
Intim-behåring og mødom
Jeg har i længere tid gået og undret mig over normerne for intim-behåring.
Jeg er en 17-årig pige og jomfru.
Jeg har lagt mærke til at mine veninder barberer ALT hår af dernede (jeg plejer selv bare at trimme) og jeg begynder at være i tvivl om hvad der er normalt. Altså om det at have meget hår dernede (og jeg har en ordenlig busk) er noget der indikerer at man er jomfru. Det er nemlig alle pigerne og især dem der ikke er jomfruer mere der er clean dernede.
Det leder mig også lidt hen på andre former for tvivl, for hvor længe kan man være jomfru uden at være “ensom kattedame”?
Jeg har stadig en stor gruppe af tætte veninder jeg ved er jomfruer, men så snart man går lidt længere ud i min omgangskreds lægger jeg mærke til hvor mange der ikke er jomfruer mere. Jeg prøver selv at vente på “den rette”, men jeg er også bange for at han aldrig dukker op. Jeg har nemlig heller aldrig haft en kæreste og fik mit første kys i en brandert da jeg var 16.
Jeg tror generelt bare at jeg er bange for at være umoden. Altså jeg føler mig nemlig ikke mental umoden, men bare at jeg mangler en hel del erfarringer som mine jævnaldrende allerede har prøvet.
Håber ikke det var alt for forvirrende…
Tak for hjælpen på forhånd- jeg er fan af børnetelefonen!
Pige, 17 år

Svar fra
Børnetelefonen
Hej 17 årig pige
Det er en ret interessant tankerække du præsenterer i dit brev, og virkelig nogle gode overvejelser om "hvad er normalt og unormalt". Jeg kan sagtens forstå, hvis du kan blive i tvivl om, hvad der er det rette.
Og det er jo nertop det, der er ikke noget "rette" - det er lige så forskelligt som vi er mennesker. Både hvad angår intim behåring og ens første gang.
For en del år siden ville det være lidt underligt, at være glatbarberet og i dag er det helt almindeligt. Jeg tror det handler om, hvad der er på mode, og hvad føler man sig tilpas med. Der er også nogle som barberer sig, fordi det er sjovt at prøve noget forskelligt, eller fordi det generer ved sportsudøvelse. Det har ihvertfald intet at gøre med, om man er jomfru eller ej.
Du kan hente lidt mere inspiration omkring intimbarbering eller ej via dette link: http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/intimbarbering.aspx
Hvornår man har sex første gang er meget forskelligt, også her har du nogle gode overvejelser. Det handler nemlig mere om, hvornår man føler sig klar og moden til det. Du ved allerede at du ikke er alene, da nogle af dine veninder heller ikke har prøvet det endnu. Du vil gerne vente på den rette, og det er en super god ide.
Første gang man har sex betyder det meget, at det er sammen med en som man har tillid til og føler sig tryg ved. Dit billede med den ensomme kattedame fik mig til at trække lidt på smilebåndet - for tro mig, der findes den rette for os alle.
Jeg syntes, at du lyder som en super fornuftig pige med mange gode overvejelser og tanker - hvilket er meget modent og ansvarligt. Du skal holde fast i, at du gerne vil vente til du er klar og på den rette. Han bliver en heldig fyr med en sød pige som dig.
De bedste tanker fra Børnetelefonen