Intim-behåring og mødom

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Hej 17 årig pige

Det er en ret interessant tankerække du præsenterer i dit brev, og virkelig nogle gode overvejelser om "hvad er normalt og unormalt". Jeg kan sagtens forstå, hvis du kan blive i tvivl om, hvad der er det rette.

Og det er jo nertop det, der er ikke noget "rette" - det er lige så forskelligt som vi er mennesker. Både hvad angår intim behåring og ens første gang.

For en del år siden ville det være lidt underligt, at være glatbarberet og i dag er det helt almindeligt. Jeg tror det handler om, hvad der er på mode, og hvad føler man sig tilpas med. Der er også nogle som barberer sig, fordi det er sjovt at prøve noget forskelligt, eller fordi det generer ved sportsudøvelse. Det har ihvertfald intet at gøre med, om man er jomfru eller ej.

Du kan hente lidt mere inspiration omkring intimbarbering eller ej via dette link: http://www.sexlinien.dk/emneside-kroppen/intimbarbering.aspx

Hvornår man har sex første gang er meget forskelligt, også her har du nogle gode overvejelser. Det handler nemlig mere om, hvornår man føler sig klar og moden til det. Du ved allerede at du ikke er alene, da nogle af dine veninder heller ikke har prøvet det endnu. Du vil gerne vente på den rette, og det er en super god ide.

Første gang man har sex betyder det meget, at det er sammen med en som man har tillid til og føler sig tryg ved. Dit billede med den ensomme kattedame fik mig til at trække lidt på smilebåndet - for tro mig, der findes den rette for os alle.

Jeg syntes, at du lyder som en super fornuftig pige med mange gode overvejelser og tanker - hvilket er meget modent og ansvarligt. Du skal holde fast i, at du gerne vil vente til du er klar og på den rette. Han bliver en heldig fyr med en sød pige som dig.

De bedste tanker fra Børnetelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer eller læse andre børns breve kroppen.

Du kan også deltage i afstemninger, prøve øvelser om selvværd og få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.