Brev
Ingen sperm?
Hej Bb
Jeg er en dreng på femten år om 3 måneder.
Jeg har det lidt svært med min krop, og er bekymret om den fungere normalt.
Så historien starter egentlig for næsten et halvandet år siden. Det var der jeg så småt begyndte at få hår ved kønsdelene, ikke meget men noget.
Mine venner snakkede den gang om at onanere i omklædningsrummet, men jeg havde egentlig ingen interesse i det endnu. En dag lidt senere, tænkte jeg, at jeg ville prøve det. Det var første gang. Men det der kom ud var bare helt klart, så jeg troede det var tis.
Og så er vi tilbage her igen…Jeg har en del behåring der nede nu, dog ingen speciel vækst at kæmsorganerne endnu. Jeg har hår under armene, nok til at man ville kunne se det fra en meters afstand.
Nu onanerer jeg ofte (3 gange i ugen ca.) Nogle gange når jeg onanere kommer der slet ingen ting ud, når jeg er færdig. Men der ligger måske lidt indtørret klister noget (Konsistens som presperm, ligner også) i mine underbukser. Nogle andre gange kommer der noget ud, nogle gange er det klart andre gange er det en lille smule Hvidt, meget lidt.
Jeg er bekymret om at det er unormalt, at der nogen gange intet kommer ud, eller at det kommer bagefter, og at det er klart. Har snakket med en af mine venner, og han syntes det var mærkeligt. (Han er sådan cirka færdigudviklet)
Mvh. Bekymret dreng (N)
Dreng, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære dreng på snart 15 år,
Det lyder som om din krop er i fuld udvikling i øjeblikket. Som du selv siger sker der også en masse, hvad angår kønsbehåring. Jeg tænker derfor, at du kan være helt rolig, og først og fremmest skal give din krop lidt tid generelt, da der stadig er mange år til at du biologisk set er færdigudviklet, og det man kalder kønsmoden. Det du oplever, lyder dermed helt normalt.
Som du selv siger kommer der nogle gange både klar og hvid væske ud (præejakulat eller præsperm som nogle kalder det) – og det er helt normalt! Hvorfor det er forskelligt fra den ene gang til den anden, kan du måske prøve at spørge din sundhedsplejerske om? Hun eller han ved rigtig meget om kroppens udvikling, også i ungdomsårene. Sundhedsplejersken vil nok også fortælle dig, at du på et tidspunkt vil få skæg og mere kropsbehåring andre steder end dem, du fortæller om. Alt sammen en naturlig del af den mandlige udvikling.
Derudover må du huske, at man aldrig kan sammenligne helt med andre, når det gælder udvikling af kroppen. Alle er forskellige og udvikler sig i forskellige tempi. Måske er det derfor din ven ikke har oplevet det, du fortæller om – eller måske var hans krop bare mere færdigudviklet, da han begyndte at onanere? Det er ikke til at vide.
Jeg håber, du har fået lidt mere klarhed og ro på i forhold til hvad din krop kan og gør lige nu, og hvad den kommer til at kunne senere. Og husk altid at gå til din læge, hvis du ellers synes noget virker underligt eller har spørgsmål. De vil gerne hjælpe og ingen spørgsmål er dumme!
De bedste hilsner fra BørneTelefonen