Ingen overskud..!

Hej bb.

Jeg er en pige på 14 år, som har et træthedsproblem. Det er som om at jeg er frisk på de forkerte tidspunkter af dagen. Om morgenen og en smule op af formiddagen er jeg meget frisk, men når det bliver middag og især eftermiddag er jeg såå træt! Så bliver jeg til gengæld frisk igen ved 18 tiden om aftenen.

Det går ud over min skole og venskaber for ved f.eks 14 tiden kan jeg virkelig ikke koncentrerer mig i skolen og jeg kan ikke være sammen med venner efter skole. Når jeg kommer hjem skal jeg ligge en time på sofaen før jeg kan noget!:(

Jeg sover ca. 8 timer om aftenen og selv når jeg sover mere har jeg det på samme måde. Jeg spiser også sundt, dog bliver jeg bliver tit syg. Jeg har tænkt på om der er noget galt med mig? Føler mig svag!!

Pige, 14 år
Svar fra

Børnetelefonen

Hej pige på 14 år.

Tak for dit brev, hvori du skriver, at du er meget træt. Jeg kan godt forstå, at trætheden er et problem for dig, især fordi det jo går ud over din skolegang og dit sociale liv.

Det er rigtig godt at høre, at du får en god og lang nattesøvn, så er det nok ikke søvnmangel, der er skyld i din træthed. Det er også super, at du spiser sundt, for kosten har stor indflydelse på, hvor meget energi man har i hverdagen.

En anden ting, der giver energi, er motion. Du tænker måske, at hvis du motionerer, vil du da blive endnu mere træt, men det er faktisk ikke tilfældet. Jo mere energi du bruger, jo mere energi får du. Det, der kan være rigtig svært, når man har det som du har det, er at finde overskud til at komme ud og f.eks gå eller løbe en tur, men efter et par gange vil du opleve, at det kommer til at føles lettere at komme afsted. Når man opholder sig udenfor, er der også den side gevinst, der hedder D-vitamin, som man får gennem dagslys.

Det, at du føler dig svag og bekymret for, om der er noget galt med dig, synes jeg du skal få afklaret ved et besøg hos din læge. Du kan få en helbredsundersøgelse, hvor lægen kan finde ud af, om du evt. skulle mangle nogle bestemte vitaminer.

Det, at din træthed især overmander dig midt på dagen, og at du igen føler dig frisk om aftenen, får mig dog til at tænke på, om ikke dit problem snarere skyldes det, at du er teenager, og at man i teenageårene gennemgår en rivende udvikling, som virkelig kræver megen energi. Rigtig mange på din alder sover faktisk rigtig mange timer i døgnet, fordi de er trætte. Men dem, som dyrker sport, har nok ikke helt det samme søvnbehov, fordi de får mere energi af at bevæge sig.

Mange mennesker har det ligesom dig, når det er efterår og vinter; man mangler energi, og ens imunforsvar er måske lidt svækket, så man lettere bliver syg. Når så det igen bliver forår og sommer, forsvinder trætheden, og man bliver mere frisk og har brug for mindre søvn.

Venlig hilsen BørneBrevkassen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.