Brev
Ingen menstruation
Hej!
Jeg er en pige på 15 (16 om 1 måned) og jeg har stadig ikke fået menstruation.
Det undrer mig rigtig meget, for jeg har fået bryster og kropsbehåring osv. for længe siden, så det er ikke fordi jeg er underudviklet.
Jeg er på efterskole, og der er rigitig mange, der går og taler om det, og jeg er på det sidste begyndt at føle mig mere og mere anderledes og forkert. Jeg føler der er noget galt med mig, og jeg er bange fordi jeg ikke ved det er. Det gør mig rigtig ked af det, fordi jeg ikke aner hvorfor jeg ikke er som andre.
Jeg dyrker sport, men kun et par gange om ugen, så slet ikke på eliteplan. Jeg vejer omkring 60 kilo så jeg er heller ikke undervægtig.
Jeg vil rigtig gerne have nogen at snakke med det om, fordi jeg føler, jeg er den eneste, der har det sådan her….
Hilsen triste mig
Pige, 15 år

Svar fra
Børnetelefonen
Kære pige på 15 år.
Det kan føles vanskeligt, når ens veninder har fået menstruation og man ikke selv har. Det er du bestemt ikke den eneste der har prøvet. Det er meget forskelligt hvornår man får sin første menstruation. Nogen er kun 10 år og ja andre er som du 15-16 år. Man får den, når ens krop er parat til det.
Måske du kan prøve at spørge din mor, i hvilken alder hun fik det? Det kan nogen gange være en ledetråd til, hvornår du kan forvente at få det? Der er også nogle tegn, du kan prøve at holde øje med. Du fortæller at du har fået bryster og kropsbehåring, det er ofte tegn på man inden så længe kan forvente at få menstruation. Andre er at lægge mærke til, om du er begyndt at få dagligt udflåd, dette er også et tegn på din krop snart er parat.
Som du skriver, kan det være rart at have nogen at tale med det om. Måske din mor kan være en mulighed, eller måske en af de voksne på efterskolen? Det kan også være en ide at bestille en tid hos din læge, som ved en masse om menstruation, og vil kunne undersøge, hvor du er, i lige præcis din udvikling.
Kærlig hilsen BørneTelefonen