Ingen menstruation

Læs hele brevet
Svar fra

Børnetelefonen

Kære pige på 15 år.

Det kan føles vanskeligt, når ens veninder har fået menstruation og man ikke selv har. Det er du bestemt ikke den eneste der har prøvet. Det er meget forskelligt hvornår man får sin første menstruation. Nogen er kun 10 år og ja andre er som du 15-16 år. Man får den, når ens krop er parat til det.

Måske du kan prøve at spørge din mor, i hvilken alder hun fik det? Det kan nogen gange være en ledetråd til, hvornår du kan forvente at få det? Der er også nogle tegn, du kan prøve at holde øje med. Du fortæller at du har fået bryster og kropsbehåring, det er ofte tegn på man inden så længe kan forvente at få menstruation. Andre er at lægge mærke til, om du er begyndt at få dagligt udflåd, dette er også et tegn på din krop snart er parat.

Som du skriver, kan det være rart at have nogen at tale med det om. Måske din mor kan være en mulighed, eller måske en af de voksne på efterskolen? Det kan også være en ide at bestille en tid hos din læge, som ved en masse om menstruation, og vil kunne undersøge, hvor du er, i lige præcis din udvikling.

Kærlig hilsen BørneTelefonen

Få flere råd og hjælp til Kroppen

I løbet af puberteten begynder din krop at ændre sig meget. Du begynder blandt andet at vokse mere, svede mere og få hår nye steder på kroppen. Hvis du er en dreng, begynder du også at producere sæd, og din stemme går i overgang. Hvis du er en pige, begynder dine bryster at vokse, og du får din menstruation. Vi har samlet en række spørgsmål og svar på alt det, man ikke tør spørge om ved både pigekroppen og drengekroppen.

På siden kan du også teste din viden om kønsorganerne, lære noget nyt i vores videoer, læse andre børns breve kroppen eller få gode råd til, hvordan du får et godt forhold til din krop.

Kender du privatsnak.dk?

privatsnak.dk kan du se film og læse om:

  • Hvad sker der, når man kommer i puberteten?
  • Hvad gør man, hvis man får bumser?
  • Hvordan kan man mærke, om man er forelsket?
  • Hvornår har man sex første gang?
  • Hvordan sætter man et kondom på?

… og mange andre spørgsmål.